درونمایه های پایداری در سروده "اینک دختری میهن من است"
محتوى المقالة الرئيسي
الملخص
یکی از شاعرانی که اشعار پرمعنایی در زمینه ی ادبیات پایداری سروده، شیرکو بیکس است. وی در اشعار خود به بررسی مشکلات جامعه ی خویش می پردازد. شیرکو بیکس به دلیل آشنایی با اندیشه ها و مشکلات ملّت خویش و تأثیرپذیری از مکاتب ادبی غرب، توانسته است درک صحیحی از روزگار خویش داشته باشد و مسائل عصر خود را در قالب شعر بیان کند. از این رو، شیرکو عرصه ی ادبیات را به عنوان جولانگاه خویش برگزیده و خشم حاصل از لگدکوب شدن عزت قومی و ملّی را با اعتراض به اوضاع جامعه در قالب ادبیات نشان داده و آن را به عنوان حربه ای پویا و تأثیرگذار در فعالیت اجتماع و بالطبع تأثیرپذیر از جریان های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به کارگرفته است. او به عنوان يك شاعر متعهد در عرصه ادبيات با تعهد آگاهانه ي خود، مسأله مقاومت و بیداری ملّت کورد را در شعر خویش منعکس نموده است. بر این اساس، در این پژوهش تلاش برآن است تا با روشی توصیفی-تحلیلی به بیان و رمزگشایی نمادها و مؤلفه های پایداری در اثر "اینک دختری نیشتمان من است" بپردازم و در خلال آن به مهمترین جلوه های ادبیات پایداری در این اثر اشاره کنم. نتایج حاصل آمده از این پژوهش نشان خواهد داد که شیرکو بیکس در ورای چهره ی سیاسی خویش، شاعر و ادیبی متعهد، ظلم ستیز و آزادی خواه است که در ادبیات پایداری، حضوری فعال دارد و در آثار ادبی او می توان بن مایه هایی از مقاومت و بیداری را مشاهده کرد، از این جهت که این سروده وجه اعتراضی و انقلابی به خود پذیرفته و شاخصه های شعر مقاومت را در خود جای داده است.
پوختە:
يهكێك لهو شاعيرانهى كه شيعرى پڕ واتاى له بوارى ئهدهبى بهرگرى گوتووه، شيركۆ بێكهسه. ئهو له شيعرهكانى خۆيدا ، پهرژاوهته سهر كێشه و گرفتى كۆمهڵگهى خۆى. شێركۆ به هۆى ئاگاداربوون له هزر و گرفتهكانى نهتهوهى خۆى و كاريگهربوون به قوتابخانهى ئهدهبى رۆژئاوا، به باشى ئاگادارى بارۆدۆخى سهردهمى خۆى بووه و توانيوييهتى بابهتهكانى سهردهمى خۆى له چوارچێوهى شيعردا بگونجێنێت. بهو هۆيهوه شيركۆ بوارى شيعرى كردۆته مهيدانى تێكوشان و توڕهبوونى خۆى له پێشێل كردنى شانازى نهتهوهيى و مافى گهلهكهى، به دژايهتى دهربڕين به باردۆخى كومهڵگا كه له چوارچێوهى ئهدهب دا نيشانى داوه. ئهو لهو كهرهسهى ئهدهب وهك ئامرازێكى به هێز و كاريگهر كهڵگى وهرگرتووه و له بواره جۆراو جۆرهكانى سياسى ، كۆمهڵايهتى و فهرههنگى و ئابوورى به كارى هێناوه. ئهو وهك شاعيرێكى بهرگريكار له بوارى ئهدهبياتدا، به بهرپرسيارييهكى هۆشيارانه، بابهتى بهرگرى و هۆشيارى نهتهوهكهى خۆى له شيعرهكانيدا باس كردووه. بهو شێوهيه نووسهر به نيازه به شێوهيهكى وهسفى – شيكارى هێما و رهمز و نيشانهكانى ئهدهبى بهرگرى له شيعرى (ئێستا كچێك نيشتمانى منه) ههڵسهنگێنێت و لهو رێگايهوه گرنگترين نيشانهكانى ئهدهبى بهرگرى ڕوون بكاتهوه. ئهنجامى ئهم توێژينهوهيه نيشان دهدا كه شيركۆ وێراى خهباتى سياسى خۆى، شاعير و ئهديبێكى بهرگريكار و ئازاديخواز و دژى ستهم بووه كه له ئهدهبى بهرگريدا دهورێكى گرنگى ههيه و له بهرههمهكانى ئهودا دهكرێ ئهم خاڵانه دهست نيشان بكرێت، چونكه ئهو شيعره لايهنى شۆڕشگێڕانه و بهرهنگارى كه له تايبهتمهندييهكانى ئهدهبى بهرگرييه، له خۆى گرتووه.
التنزيلات
تفاصيل المقالة
هذا العمل مرخص بموجب Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
المراجع
آل بویه، علی (١٣٩٠). جلوه های پایداری در شعر ابوالقاسم شابی، نشریه ی ادبیات پایداری. دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال دوم، شماره ی سوم ص ١-٢٧.
آمیدیان، فخرالدین(١٣٨٨). شعرای نامدادر کرد، چاپ اول، سنندج: آنا
براهنی، رضا(١٣٧١)، طلا در مس، تهران: ناشر نویسنده
بشیریه، حسین(١٣٨٧)، لیبرالیسم و محافظه کاری، چاپ دوم، تهران: نشر نی
بصیری، محمد صادق(١٣٧٦)، سیر تحلیلی شعر پایداری در ادبیات فارسی از مشروطه تا ١٤٢٠، رسله دکتری، تهران: دانشگاه تربیت مدرس
بصیری، محمد صادق(١٣٨٧)،«طرح و توضیح چند سؤال دربارة مبانی ادبیات پایداری»، نامه ی پایداری: مجموعه مقالات اولین کنگره ی ادب پایداری، به کوشش تهران: بنیاد حفظ آثار
بوشر، راجر، (١٣٨٧)، نظریه های جباربت، ترجمه فریدون مجلسی، تهران: مروارید
بیکس، شیرکو (١٣٨٤)، گورستان چراغان، ترجمه: رضا کریم مجاور، چاپ اول، تهران: انتشارات پویان
بیکس، شیرکو (٢٠١٢)، اینک دختری میهن من است، (ئيََستا كضيَك نيشتمانمة)، ترجمه ی سیامه¬ند شاسواری، سلیمانیه: انتشارات چاپ و پخش سردم
حسین، قصی(١٩٧٢). الموت و الحیاه فی شعر المقاومه. بیروت: دار الرائد العربی.
خضر، عباس(١٩٦٨)م، ادب المقاومه، القاهره، دارالکتاب العربی
روشنفکر، کبری و دیگران(١٣٨٩). درونمایه های مقاومت در شعر جواد جمیل با تأکید بر دفتر شعری(اشیاء حذفتها الرقابه) نشریه ادبیات پایداری. دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال دوم، شماره سوم و چهارم. ص ٤٥٥-٤٧٧
سارتر، ژان پل(١٣٤٨) ادبیات چیست، ترجمه ی ابوالحسن نجفی، تهران: زمان
ستاری، جلال(١٣٧٤)، اسطوره و رمز(مجموعه ی مقاله ها)، چاپ اول، تهران: سروش
سنگری، محمدرضا(١٣٨٠)، نقد و بررسی ادبیات منظوم دفاع مقدس، تهران: نشر پالیزان
سیدنجم (بی تا). « لماذا ادب المقاومه)
صرفی، محمدرضا (١٣٩٣)، گستره ادبیات پایداری. نشریه ي ادبیات پایداری دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال ششم، شماره دهم، ص ٢٠٧-٢٣٧
عطوات، محمد عبدالله(١٩٩٨). الاتجاهات الوطنیه فی الشعر الفلسطینی المعاصر من ١٩١٨ الی ١٩٦٧، بیروت: دارالافاق الجدیده
علی بابایی، یحیی(١٣٨٣). عوامل مؤثر بر وحدت نخبگان، چاپ اول، تهران: پژوهشکده
کافی، غلامرضا(١٣٩٠ش). «بررسی عنصر بصیرت و زمان آگاهی در شعر دفاع مقدس» ، مجله ی ادبیات پایداری دانشگاه شهید باهنر کرمان ، شماره چهارم، ص ٤٧٧-٤٥٥
کنفانی، غسان(١٣٦١) ادبیات مقاومت در فلسظین اشغالی. ترجمه ی موسی اسوار تهران: سروش
کواکبی، عبدالرحمن(١٣٦٣) طبیعت استبداد، ترجمه ی عبدالحسین میرزای قاجار، چاپ اول، قم: دفتر تبلیغات
کوپا، فاطمه (١٣٩٠)«بن مایه های نمادین و شگردهای روایی در رمان دارمیه، مجلة ادبیات پایداری دانشگاه شهید باهنر کرمان ، شماره چهارم، ص ٥٠٣-٤٧
وحیدا، فریدون(١٣٨٧)، جامعه شناسی در ادبیات فارسی، چاپ اول، تهران: سمت.
وفایی، عباسعلی(١٣٨٧). سفر در آیینه، تهران: سخن