The Romantic Self in The Poetry of Piramerd and Mirzada Ashqe
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
پوختە
The notion creativity in the Western civilization has a long history. It has influenced various aspects of human life since Greek and Roman times. Western thinkers have significantly contributed to literary growth in art and literature. Western intellectuals have also led literary research and developed theoretical approaches to literature. After their development, the western literary traditions were imported to other countries for various reasons. Thus, the non-Western writers adapted several aspects of Western literary movements including romanticism. Romanticism, a literary and artistic movement that emerged in late 18th-century Europe, opposed the basic tenant of classicism. The movement introduced new literary forms and radical ideas. Influenced by Western romanticism, Kurdish and Persian romantic literature evolved and reached its peak. The term “romantic self” is used to describe how a poet reveals his hidden and spontaneous feelings, desires and anguish using various romantic features. Drawing from American Romanticism, this comparative study explores how both Piramerd and Mirzada Ashqe emphasize the romantic self in their poems. This helps to understand the similarities and differences in the poets’ approaches to the notion of romantic self in their works.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
سەرچاوەکان
سەرچاوە کوردییەکان:
ئاشنا، ئومێد،2001،پیرهمێرد و پێداچونهوهیهكی نوێی ژیان و بهرههمهكانی، بهرگی یهكهم،چاپخانهی وهزارهتی پهروهرده، ههولێر.
ئهحمهد،خورشید ڕهشید،1989،ڕێبازی ڕۆمانتیكی له ئهدهبی كوردیدا،مطبة الجاحظ، بغداد.
پیرباڵ،فهرهاد،2021،ڕێبازه ئهدهبییهكان، كولتوور، تاران.
حوسێن،هیمداد،2014،رێبازە ئەدەبییەکان،چاپی سێیهم،چاپخانهی رۆژههڵات،ههولێر.
رهسول،عیزهدین مستهفا،1990، ئهدهبیاتی نوێی كوردی،بۆ پۆلی چوارهمی زانستگا،مطبعة التعلیم العالي.
ژیانهوه،1925،ژ14.
شارهزا،كهریم،2005،ئهفسانه له شیعری هاوچهرخی كوردیدا،ههولێر،چاپخانهی ڕۆشنبیری.
معروف،كهمال،2002،چهمكی نامۆبوون له ئهدهبیاتی ئهوروپی و شیعری نوێی كوردیدا،گۆڤاری گهلاوێژی نوێ،ژماره 30.
میراودهلی،كهمال،2007،ههردی و ڕۆمانسیزمی خود،چاپخانهی شههید ئازاد ههورامی،كهركوك.
هوشیار،فایهق، مصطفی صالح كریم، محمود احمد، محمد نوری توفیق، احمد زرنگ ، 2016،دیوانی پیرهمێرد، بهرگی 1-2-3، كتێبخانهی ئارام.
زمانی عهرهبی
بقاعی،هاشم،شفیق،سامی،1979،المدارس الأنواع الأدبیة،منشورات المكتبة المصریة،صیدا،بیروت.
تیغم،فیلیب فان،1980،المذاهب الادبیة الكبری في فرنسا،ت.فرید انطونیوس، طبعة الثانیة،دار منشورات عویدات،بیروت.
حلاوی،یوسف،1992،الاسطورة في الشعر العربي،دار الحداثة للطباعة والنشر والتوزیع،بیروت.
رسول،عزالدین مصطفی،1968،الواقعیة في الادب الكردی،دار المكتبة العصریة،صیدا،بیروت.
زغلول، سلام،1981، النقد الأدبی الحدیث، الطبعه الاولی، دار منشأ اسكندریة، اسكندریة.
فیرست،لیلیان،1978،الرومانتیكیة، ت،عدنان خالد، مؤسسة دار الكتاب للطباعة والنشر، موصل.
مندور، محمد، 1995 الشعر المصری بعد الشوقی، معهد الدراسات العربیة العالی.
هلال،محمد غنیمي،1981،الرومانتیكیة،دارالعودة، بیروت.
زمانی فارسی
بابا چاهی،علی،1384،عاشقانهترین ها:1300-1380،تهران،نشر ثالث.
جزی،مسعود جعفری،1378،سیر رمانتیسم در اروپا،چاپ اول،مركز، تهران.
حسینی،رضا،1387، مکتب های ادبی، تهران.
رضوانیان،قدیسه،نوسر،مریم محمودی،1392،رمانتیسم اجتماعی در شعرپروینی اعتصامی،ادب فارسی،دوره2،سال 3،شماره2.
شکی،حسین،1385،تغزل و عاشقانە صدای در آثار نادر نادر پور، مانگنامە حافظ، شمارە ٣٣.
عشقی،میرزاده،1350،كلیات مصور عشقی،تألیف و نگارش علی اكبر مشیر سلیمی،تهران.