The Grotesque Characters in Frankenstein in Baghdad

By Ahmad Saadawi

Abstract

The novel (Frankenstein in Baghdad) abounds with a good number of grotesque characters that are often difficult to predict as the novelist did not adopt the archetypal techniques of narration of the events, the text is moving in an overly circular mode. Many of the characters in the novel appear and leave their stamps, effects and existential queries in every corner and place they pass by. The novel was presented as a fundamental equivalent of a whole people, personalities with their worries and ambitions, and concerns and daily cares. These features vividly depict Saadawi's major characters along the pages of the novel. And as the novelist stresses on the back cover ((the destinies of the various characters overlap during the exciting chase in the streets and neighborhoods of Baghdad; decisive transformations occur; and every character finds that they constitute, to some extent, this Frankenstein creature; or provide it with the reasons for survival and growth, reaching the unexpected endings that no one predicts)). This proves that characterization is one of the basic criteria that the recognition of the novelist as a notable writer relies on. That is definitely why the researcher endeavors to analyze the main characters and what interior and exterior changes they have and to highlight these changes.

Author Biography

Sabah K. Maulwd, SM, Department of Arabic Language, Faculty of Education, Koya University, Kurdistan Region, Iraq

Sabah was born in Koya in 1971. He got the BA from Suleimania University in 2004. He got the MA from Koya University in the Arabic Language in 2006. He got the Ph.D. from Koya University and Tehran University. Now I'm a faculty member at the Arabic Language Department, Faculty of Education, Koya University. My Research Interests is stylistic new literature, Literary criticism, Elements of the novel.

References

إبراهي، عبد الله، (1990)، المتخيل السردي، مقاربات نقدية في التناص والرؤى والدلالة، المركز الثقافي العربي، بيروت.
بحراو، حسن، (1990)، بنية الشكل الروائي (الفضاء – الزمن –الشخصية)، الطبعة الأولى ، مركز الثقافي العربي، بيروت.
ثامر، فاضل ، (2013)، المبنى الميتاسردي في الرواية، الطبعة الأولى، دار المدى، بغداد .
ثامر، فاضل، (2014)، فرانكشتاين في بغداد.. التناص والنص الغائب، جريدة (الصباح الجديدة) الألكترونية، تم استرجاعه في يوم 10 نيسان 2018 على الرابط http://newsabah.com/newspaper/11474
الحمداني، د.حميد، (2000)، بنية النص السردي، الطبعة الثالثة، المركز الثقافي العربي، بيروت.
سعداوي، أحمد، (2013)، احمد سعداوي.. يلملم اشلاء فرانكشتاين في بغداد، مقابلة مع جريدة الإيلاف الاليكترونية،تم استرجاعه في يوم الجمعة 9 أغسطس2013، GMT 11:30 ، http://elaph.com/Web/Culture/2013/8/828651.html
سعداوي، أحمد،(2013)، فرانكشتاين في بغداد (رواية)، الطبعة الأولى، دارالجمل، بيروت- بغداد.
صالح، صلاح، (1990)، سرد الأنا والآخر ..الأنا والآخر عبر اللغة السردية، الطبعة الأولى،المركز الثقافي العربي ، بيروت.
قاره، فله، (2011)، بناء الشخصية والمكان في رواية ذاكرة الجسد لأحلام مستغانمي، رسالة الماجستير، جامعة منتوري قصنطينة، كلية الآداب، الجزائر.
مرتاض، د.عبد الملك ،(1998)، في نظرية الرواية ـ بحث في تقنيات السرد ( عالم المعرفة العدد 240)، المجلس الوطني للثقافة، الكويت.
مرشد، أحمد ، (2005)، البنية والدلالة في روايات إبراهيم نصر الله، الطبعة الأولى،
المؤسسة العربية للدراسات والنشر ، بيروت .
موير، أدوين، (1965)، بناء الرواية, ت: إبراهيم الصيرفي, الدار المصرية للتأليف, القاهرة.
نجم، محمد يوسف، (1966)، فن القصة، الطبعة الثالثة، دار الثقافة، بيروت .
Published
2018-08-12
How to Cite
MAULWD, Sabah K.. The Grotesque Characters in Frankenstein in Baghdad. Koya University Journal of Humanities and Social Sciences, [S.l.], v. 1, n. 1, p. 57-66, aug. 2018. ISSN 2522-3259. Available at: <http://jhss.koyauniversity.org/index.php/jhss/article/view/58>. Date accessed: 18 nov. 2018. doi: https://doi.org/10.14500/kujhss.v1n1y2018.pp57-66.
Section
Articles