Accelerating the Narration in the Novels of Sinan Antoon Summarizing and Deleting
Main Article Content
Abstract
This research deals with an important topic of the narrative techniques in the fictional text in general and the novel text in particular, which is the acceleration of the narrative time and its distinctive techniques. The paper offers an extensive study of the works of the Iraqi novelist Sinan Antoon – a poet, novelist and an academic – who published a volume of poetry “A Prism saturated with War” and four novels: I’Jaam, Alone is a Pomegranate Tree, Ya Maryam which was nominated for the Arab Poker Prize and reached the shortlist in 2012, and Fahrs (index). The research is divided into two sections preceded by an introduction to the main movements of narrative time and focuses on two techniques that are relate to acceleration of the narration, and their prominent role in overcoming the problems that any novelist may face to cope with the real time of the story. The two techniques contribute to form the structure of the text in the selected novels of the study and reveal the author’s ability to handle the element of time after removing the impurities of dead time in the events of his novels. The first section entitled "Summarization", in which the researcher studied this technique, showing its role in accelerating the narration in his novels. The second section dealt with the technique of "deletion" in which the researcher highlighted its prominent functions, as well as its important role in accelerating the narrative time to enable the writer to control the course of the events of his novels.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
أشهبون، عبد الملك، (٢٠١٣م)، البداية والنهاية في الرواية العربية، رؤية للنشر والتوزيع، القاهرة.
أنطون، سنان، (٢٠١٢م)، يا مريم (رواية)، الطبعة الخامسة، دار الجمل، بيروت – بغداد.
أنطون، سنان، (٢٠١٣م)، إعجام (رواية)، الطبعة الأوّلى، دار الجمل، بيروت – بغداد.
أنطون، سنان، (٢٠١٣م)، وحدَها شجرة الرمّان (رواية)، الطبعة الثانية، دار الجمل، بيروت – بغداد.
أنطون، سنان، (٢٠١٦م)، فهرس (رواية)، الطبعة الثانية، دار الجمل، بيروت – بغداد.
بحراوي، حسن، (١٩٩٠م)، بنية الشكل الروائي (الفضاء- الزمن- الشخصية)، الطبعة الأوّلى، المركز الثقافي العربي، بيروت.
برنس، جيرالد، (٢٠٠٣م)، قاموس السرديات، ت: السيد إمام، الطبعة الأوّلى، ميريت للنشر والمعلومات، القاهرة.
جينيت، جيرار، (١٩٩٧م)، خطاب الحكاية (بحث في المنهج)، ت: محمد معتصم وعبد الجليل الأزدي وعمر حلى، الطبعة الثانية، الهيئة العامة للمطابع الأميرية.
الحمداني، حميد، (١٩٩١م)، بنية النص السردي (من منظور النقد الأدبي)، الطبعة الأوّلى، المركز الثقافي العربي للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت.
السماوي، أحمد، (٢٠٠٢م)، فنّ السرد في قصص طه حسين، كلية الآداب والعلوم الإنسانية، صفاقس.
عزّام، محمد، (١٩٩٦م)، فضاء النص الروائي (مقاربة بنيوية تكوينية في أدب نبيل سليمان)، الطبعة الأوّلى، دار الحوار للنشروالتوزيع، اللاذقية، سورية.
عوض الله، مها حسن يوسف، (٢٠٠٢م)، الزمن في الرواية العربية (١٩٦٠-٢٠٠٠)، أطروحة دكتوراه، الجامعة الأردنية، الأردن.
العيد، يمنى، (٢٠١٠م)، تقنيات السرد الروائي في ضوء المنهج البنيوي، الطبعة الثالثة، دار الفارابي، بيروت، لبنان.
قاسم، سيزا، (٢٠٠٤م)، بناء الرواية (دراسة مقارنة في ثلاثية نجيب محفوظ)، سلسلة إبداع المرأة، مهرجان القراءة للجميع، مكتبة الأسرة.
مندلاو، أ.أ، (١٩٩٧م)، الزمن والرواية، ت: بكر عباس، الطبعة الأوّلى، دار صادر، بيروت.