Paratexts in Muhsin Al-Ramli's Tamr Al-Asabi (Dates on My Fingers)
Main Article Content
Abstract
This study attempts to investigate the paratexts, and to uncover parallel texts that support the coherence of the narrative text, through a comprehensive study of “Tamr Al-Asabi” novel by the expatriate novelist Mohsen Al-Ramli - An Iraqi writer, poet, academic, and translator. He holds a doctorate in philosophy and literature from the University of Madrid. He co-founded the cultural and intellectual publishing house and “Alwah” magazine in Spain. He writes in Arabic and Spanish. He has dozens of materials published in the Arabic, Spanish, and Latin press. This study consists of a preface and two main sections which are preceded by an introduction and followed by a conclusion that sums up the most prominent results of the study. The first section focuses on the Epitext (external thresholds), represented by the title, author’s name, genre of work, and the icon. The second section is about the Pritexts (internal thresholds) such as dedication and initiation (prologue and epilogue). Paratext (textual thresholds) is a new field for studying everything that surrounds the text from the inside and outside by giving a proactive idea about the text, to help the reader in understanding it and revealing its connotations by instilling in him/her the desire to search for its vague signs and symbols. The most important function of the internal and external thresholds lies in holding the reader’s hands and introducing him correctly into the text, and directing him towards a wise reading of the fictional text and the winding paths of its lines.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
الأحمر، فيصل (2010م)، معجم السيميائيات، الدار العربية للعلوم ناشرون – منشورات الاختلاف، ط 1، الجزائر.
الإدريسي، يوسف (2015م)، عتبات النصّ في التراث العربي والخطاب النقدي المعاصر، الدار العربية للعلوم ناشرون، ط 1، بيروت.
أسيود، أ.د. صباح عبد الرضا (2022م)، العتبات النصّية في روايات الكاتب السعودي عبده خال (رواية نباح أنموذجًا)، مجلة الخليج العربي، المجلد 50، ع 1.
أشهبون، د.عبد المالك (2009م)، عتبات الكتابة في الرواية العربية، دار الحوار للنشر والتوزيع، ط 1، اللاذقية – سورية.
بلعابد، عبد الحق (2008م)، عتبات (جيرار جينيت من النصّ إلى المناص)، الدار العربية للعلوم ناشرون - منشورات الاختلاف، ط1، الجزائر.
بنيس، محمد (1989م)، الشعر العربي الحديث بنياته وإبدالاتها التقليدية، دار توبقال للنشر، ط 1، الدار البيضاء.
حمداوي، جميل (1997م)، السيموطيقا والعنونة، مج 25 ع: 3، عالم الفكر، الكويت.
الرملي، محسن (2015م)، تمر الأصابع، دار المدى للإعلام والثقافة والفنون، ط 4، بغداد.
زيتوني: د. لطيف (2002م)، معجم مصطلحات نقد الرواية (عربي – إنكليزي – فرنسي)، دار النهار، مكتبة لبنان ناشرون، ط1، بيروت – لبنان.
الطويل، آمنة محمد (2014م)، عتبات النصّ الروائي في رواية المجوس لإبراهيم الكوني (العنوان، الغلاف، المقتبسات)، المجلة الجامعة، المجلد 3، ع 16.
علوش: د. سعيد (1985م)، معجم المصطلحات الأدبية المعاصرة، دار الكتاب اللبناني، ط1، الدار البيضاء – المغرب.
العنتبلي، د. محمد عبد الناصر محمد (2023م)، عتبات النصّ الروائي ودلالاتها (رواية "الكهف السحري" لطه وادي أنموذجًا)، الجزء 4، ع 42.
القاضي: محمد وآخرون (2010م)، معجم السرديات، دار محمد علي للنشر، ط1، تونس.
قطّوس، أ.د. بسام موسى (2001م)، سيمياء العنوان، طبع بدعم من وزارة الثقافة، ط 1، عمان – الأردن.
لحمداني: د.حميد (1991م)، بنية النصّ السردي (من منظور النقد الأدبي)، المركز الثقافي العربي للطباعة والنشر والتوزيع، ط1، بيروت.
لحمداني، حميد (2002م)، عتبات النصّ الأدبي (بحث نظري)، مجلة علامات، المجلد 12، ع 46.
ماضي، إسراء حمد مرزوق (2017م)، سيميائية السرد في روايات نجيب الكيلاني – دراسة تحليلية، رسالة ماجستير، قسم اللغة العربية، كلية الآداب، جامعة الأقصى - غزة، إشراف: أ.د. موسى إبراهيم أبو دقة.
مالكي، فرج عبد الحسيب محمد (2003م)، عتبة العنوان في الرواية الفلسطينية (دراسة في النصّ الموازي)، جامعة النجاح الوطنية، نابلس – فلسطين، إشراف: عادل الأسطة.
النويري، د.أسماء حسن (2020م)، عتبات النصّ ودلالاتها في الرواية العربية المعاصرة ("ساق البامبو" أنموذجًا)، مجلة ديالى، ع 86.
يقطين، سعيد (1992م)،انفتاح النصّ الرواني، المركز الثقافي العربي، ط 1، الدار البيضاء.