Defending existence among the tramps Research into non-place poetic formation
Main Article Content
Abstract
The sensitivity of the place is manifested formally in many cases. If the place in its traditional form is summarized in a specific geometric shape; Its borders are sewn with geometric dimensions and measurements that are subject to an elaborate mathematical calculation. It has occurred in this way in countless philosophical, social and psychological courses, in order to investigate its importance and role in forming the literary text based on these references. The philosophical concept of “non-place” can be viewed in the context of a critical vision surrounding the concept of place first. In order to justify research into the concept of “non- place” in the precise manner required, the philosophical concept of “non- place” can be examined in the context of a critical vision surrounding the concept of place first. One of the components of non-place life in tramp society is the freedom to move in the vast desert, valleys, and mountains, and all that is necessary for their lives is to practice it. Speed is the body attached to tramps, which gives them rapid passage in multiple places, without paying attention to measurements and dimensions. It is a non-spatial mechanism in which defense factors rise. About existence and the continuation of life in a way burdened with problems, represented by the experience of pre-Islamic poetry and - in particular - by the group of vagabonds who went through extraordinary circumstances while practicing their methods to protect their existence and the ideology they seek to achieve.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
أسيلم، فاروق أحمد (1998). الانتماء في الشعر الجاهلي، منشورات اتحاد كتاب العرب.
أوجيه، مارك؛ ت: السويفي، ميساء (2018). اللا أمكنة -مدخل إلى أنثروبولوجيا الحداثة المفرطة، بيروت، مطبعة كركي.باشلار، جاستون؛ ت: هلسا، غالب (1980). جماليات المكان، بغداد، دار جاحظ للنشر.
ثويني، حميد آدم؛ عواد، كامل سعيد (1984). السليك بن السلكة أخباره وشعره، مطبعة العاني، بغداد، الطبعة الأولى.
حرب، طلال (1996). ديوان تأبط شرا، دار صادر، بيروت، الطبعة الأولى.
الحفني، عبدالمنعم (2005). الموسوعة النفسية علم النفس والطب النفسي في حياتنا اليومية، المجلد الاول، بيروت، لبنان، الطبعة الاولى.
رلف، إدوارد؛ ت: البابور، منصور محمد (2008). المكان والامكان، طرابلس، ليبيا، الهيئة الوطنية للبحث العلمي.
زيدان، عبدالقادر عبدالحميد (2002). التمرد والغربة في الشعر الجاهلي، دار الوفاء للطباعة والنشر، الاسكندرية.
سويف، مصطفى (1951). الاسس النفسية للابداع الفني في الشعر خاصة، دار المعارف بمصر.
عبيد، محمد صابر (2022). "اللامكان السردي" و إشكالية الهوية رواية "الطوفان الثاني" نموذجا، الرواية الحديثة وأسئلة التنوير، دراسات في رواية "الطوفان الثاني" لفاتح عبد السلام، بغداد، منشورات الإتحاد العام للأدباء والكتاب في العراق، ط1.
لوتمان، يوري؛ ت: قاسم، سيزا (1988). مشكلة المكان الفني، جماليات المكان، الدار البيضاء، دار قرطبة.
المنصوري، عباس تركي محيسن (2019)، سيكولوجية المكان عند باشلار وتمظهراته في فن ما بعدر الحداثة، مجلة القادسية للعلوم الإنسانية، مج 22. ع 4، ص 239-264.
موسى، شمس الدين (1983). الركض بين اللا زمان واللا مكان في رواية الافيال، مجلة الاقلام، دار الجاحظ ـ بغداد، العدد 2، ص:76-80
الهادي، سمية (2015). سيميائية المكان في الشعر الجاهلي، كلية الاداب و اللغات، جامعة محمد بوضياف. .
الهانية، دهيني (2022). الأبعاد النفسية والاجتماعية للمكان وأثرها على الشخصيات في العمل الإبداعي للروائي محمد مفلاح، مجلة التميز، مج4،ع1، ص56-73.
يعقوب، اميل بديع (1996). ديوان الشنفرى، دار الكتاب العربي، بيروت، الطبعة الثانية.