Message of Hilal Son Prince Badr Hasnawy About Imprisoning His Father An Analytical Study

Main Article Content

Kamaran A. Abdullah

Abstract

Hilal Bin Badr published his noted message after imprisoning his father. The brutality of his illegitimate action gave birth to a lot of resentment among the people. This research is divided into two sections. In the first section, we spoke about the reasons for the spread for Hilal’s message by shedding light on two matters. In the first point, we explained the reaction of people towards (Hilal) and its effect on the spread of his letter. While in the second point we spoke about the credibility, prestige, and legitimacy of the prince (Badir). We pointed out the populace and the Abbasid Caliph had held Prince Badr with high esteem. In the first part of this section, we spoke about the manipulation of religion by (Hilal) to legitimate his coup against his father. and in the second part we pointed out the extent to which (Hilal) has gone by attributing an exaggerated image of himself and drawing a negative and unauthentic picture of the prince (Badr). It became obvious to us that this accusation was against of what historians and historical sources that mentioned prince (Badir) respectfully and for being innocent from this accusation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Abdullah, K. A. (2019) “Message of Hilal Son Prince Badr Hasnawy About Imprisoning His Father: An Analytical Study”, Koya University Journal of Humanities and Social Sciences, 2(1), pp. 62-69. doi: 10.14500/kujhss.v2n1y2019.pp62-69.
Section
Articles
Author Biography

Kamaran A. Abdullah, Department of History, Faculty of Education, Koya University, Kurdistan Region, Iraq

Kamaran is Lecturer in the Kurdish History in the Medieval ages in Department of History, where he has joined the work at Koya University. He gained a B.Sc. degree in History from Salahaddin University- Erbil in 2003, M.Sc. degree in Kurdish History in the Medieval ages and then I thought several topics in the context of middle ages history and philosophy of history from Koya University in 2011.

References

قورئانى پيرۆز
ابن ابى الهيجاء، الأمير عزالدين محمد بن ابى الهيجاء وشترين بن حسام الدين الهذباني، (٢٠٠٤)، تاريخ ابن ابى الهيجاء طبع مع تاريخ القضاعي (ت ٤٥٤هـ/١٠٦٢م)، تحقيق: أحمد فريد المزيدي، دار الكتب العلمية، بيروت.

ابن الأثير، عزالدين أب الحسن علي بن أبي الكرم محمد الجزري، (٢٠٠٦) الكامل في التاريخ، تحقيق: عمر عبد السلام تدمري، دار الكتاب العربي، بيروت.

ابن الجوزي، جمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن بن علي. (١٩٩٢)، المنتظم في تاريخ الملوك و الأمم، دراسة و تحقيق: محمد عبد القادر عطا و مصطفى عبد القادر عطا، دار الكتب العلمية، بيروت.

ابن حمدون، محمد بن حسين بن محمد بن علي، (١٩٩٦)، التذكرة الحمدونية، تحقيق: إحسان عباس و بكر عباس، دار صادر، بيروت.

ابن خلدون، عبد الرحمن بن محمد بن خلدون، (٢٠١١). تاريخ بن خلدون المسمى (العبر و ديوان المبتدأ والخبر) دار ابن حزم، بيروت.

إسماعيل، فرست مرعي، (٢٠٠٥) الامارات الكردية في العصر العباسي الثاني، دار سپيرێز، دهوك.

بول، ستانلى لين، (١٩٦٨) طبقات سلاطين الأسلام، ترجمة: مكي طاهر الكعبي، حققه: على البصري، دار منشورات البصري، بغداد
.
توفيق، زرار صديق، (٢٠١٠) كورد و كوردستان له‌ ڕۆژگارى خيلافه‌ى ئيسلاميدا، چاپخانه‌ى ڕۆژهه‌ڵات، هه‌ولێر.

الجيلاني، محيي الدين عبد القادر، (٢٠١٤)، تفسير الجيلاني، تحقيق و تخريج و تعليق: أحمد فريد المزيدي، دار الكتب العلمية، بيروت.

الروذراوري، أبو شجاع محمد بن الحسين بن عبد الله (٢٠٠٣). ذيل تجارب الأمم، دار الكتب العلمية، بيروت.

زمباور، (١٩٥١) معجم الأنساب و الأسرات الحاكمة في التاريخ الإسلامي، اخرجه‌: زكي محمد حسن بك و حسن احمد محمود، مطبعة فؤاد الاول، القاهرة.

سبط ابن الجوزي، شمس الدين ابو المظفر يوسف بن قزاوغلي بن عبد الله البغدادي، (٢٠١٣)، مرآة الزمان في تاريخ الاعيان، حوادث (٣١٨- ٣٧٢هـ)، حققه‌ و علق عليه‌: عمار ريحاوي، دار الرسالة العالمية، بيروت.

سلمان، محمود محمد، (٢٠٠١) الماوردي والاجتماع السياسي، بيت الحكمة، بغداد.

الطبري، ابي جعفر محمد بن جرير. (٢٠٠١)، تفسير الطبري، ضبط و تعليق: محمود شاكر، تصحيح، علي عاشور، دار أحياء التراث العربي، بيروت.

عبدوڵڵا، كامه‌ران عه‌زيز. (٢٠١٢) هۆكاره‌كانى سه‌رهه‌ڵدان و ڕووخانى ميرنشينه‌ كوردييه‌كان له‌ سه‌رده‌مى عه‌بباسيدا، ‌ بڵاوكراوه‌ى ئه‌كاديمياى كوردى، هه‌ولێر.

فازيو، نبيل، (٢٠١٥) دولة الفقهاء بحث في الفكر السياسي الإسلامي، منتدى المعارف، بيروت.

القشيري، أبي القاسم عبد الكريم بن هوازن بن عبد المليك القشيري النيسابوري الشافعي، (٢٠١٥ م)، تفسير القشيري، وضع حواشيه‌ وعلق عليه‌: عبد اللطيف حسن عبد الرحمان، دار الكتب العلمية، بيروت.

مسكويه‌، أبو علي أحمد بن محمد بن يعقوب، (٢٠٠٣)، تجارب الأمم و تعاقب الهمم، تحقيق: سيد كسروي حسن، دار الكتب العلمية، بيروت.

الميساوي، (٢٠٠٨) سهام الدبابي، إسلام السياسة، دار الطليعة، بيروت.

نه‌قشبه‌ندى، حسام الدين على غالب، (٢٠٠٨) شاره‌زورو لوڕستانى باكور له‌ سه‌ده‌كانى ناوه‌ڕاستدا، وه‌رگێڕانى/ ڕنج ئه‌بوبه‌كر محه‌مه‌د، چاپخانه‌ى حه‌مدى، سلێمانى.

وه‌ردى، على حسين محسن، (٢٠٠٦) واعيزه‌كانى سوڵتان، وه‌رگێڕانى: عبد الله جبار، چاپى دووه‌م، سلێمانى.