The Presence of Music and Rhythm in the Verse Alkurse

Sounds and Vocabulary

Abstract

The sounds and sound syllables have distinctive music and rhythm which intermesh with the meaning and the connotation of the context in the Quranic text.  The use of specific articulation in specific forms and structures had a great impact on the sound group in the verse and its relation.  Each change in pronunciation or in structure causes a sound or a syllable change.  In this way, the voiced sounds made a high attribution in the verse Alkurse that suited the theme of the verses. The sound / ل/ had a great deal to show the influence of changing sounds because it appeared more than the other sounds in the verse. It appeared geminated only once attached with the holy word (Allah ) at the beginning of verse so that multiplicity and rareness have their own connotation. The appeared as long vowels preceded by an identical sound and as semi vowel preceded by the short vowel and also as amoving semi consonant which is shorter than the previous one. The appearance of these sound like that is not an arbitrary matter. Because the advancment of the long vowel and the short vowel led to more explanation and clearness. We left akind of sound harmony connected to meaning and connotation by repetition of the vowel specifically at the beginning of verse wich suited the spech about Allah's Oneness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Azza A. Ezzat, Department of Arabic Language, Faculty of Humanities, University of Zakho, Kurdistan Region Iraq

 

 

References

ابن الجزري، محمد شمس الدين أبو الخير المتوفى سنة 833هـ ، (2001) التمهيد في علم التجويد، تحقيق: غانم قدوري الحمد، ط1،- مؤسسة الرسالة ، بيروت، ص113.

ابن جني، أبو الفتح عثمان المتوفى سنة 375هـ، )1993) سر صناعة الإعراب، دراسة وتحقيق: الدكتور حسين هنداوي . ط2 دار القلم، دمشق، ج1:ص91،

ابن سيدة، أبو الحسن علي بن إسماعيل بن سيده المرسي (المتوفى: 458هـ)، (1996)، المخصص، ط1، دار إحياء التراث العربي – بيروت, ج4،ص9.

ابن عاشور، الشيخ محمد الطاهر المتوفى سنة 1393هـ، (1997) التحرير والتنوير، الطبعة التونسية، دار سحنون للنشر والتوزيع، تونس، ج3ص22.

ابن منظور، محمد بن مكرم الأفريقي المصري المتوفى سنة 711 هـ ، لسان العرب، دار صادر – بيروت ،ج6،ص35، وص193.

استيتية، سمير شريف، (2003) الأصوات اللغوية، رؤية عضوية ونطقية وفيزيائية، ط1، دار وائل، عمان، ص123.

أنسام ، خضير خليل (2011)، الجرس والإيقاع في الفواصل القرآنية، مجلة كلية الآداب، العدد 98، ص222.

أنيس إبراهيم ( 2007) الأصوات اللغوية، ط 3،مكتبة الأنجلو المصرية، ص22،23، 31،72.

البغدادي، أبي بكر محمد بن سهل بن السراج النحويالمتوفى سنة 316هـ،(1988)، الأصول في النحو، تحقيق: د.عبد الحسين الفتلي، ط3، مؤسسة الرسالة – بيروت،ج3ص127.

البكوش، الطيب (1992) التصريف العربي من خلال علم الاصوات الحديث، تقديم صالح القرمادي، ط3، ص 43.

الجرجاني، علي بن محمد بن علي، (1984)، التعريفات، ط1، دار الكتاب العربي – بيروت، ص 102.

حسن ، عباس (1998) خصائص الحروف العربية ومعانيها، منشورات اتحاد الكتاب العرب ص209.

الخالدي و الطائي، ياسر علي عبد، كاظم صافي حسين، (2014) الجرس الصوتي – دراسة جمالية في ألفاظ غريب القرآن،مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية / جامعة بابل، العدد 18، ص448.

الخطيب، عبد اللطيف (2002) معجم القراءت القرآنية، ط1، دار سعد الدين- دمشق سوريا، ج1ص263.

الخولي، محمد علي، (1982) معجم علم الأصوات، ط1 جميع الحقوق محفوظة للمؤلف ص، 81،91.

الزمخشري، أبو القاسم محمود بن عمرو بن أحمد، جار الله (المتوفى: 538هـ)- (1977) الكشاف عن حقائق التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل، ط3-دار الكتاب العربي، بيروت، ج1ص302.

الزيات، أحمد وآخرون، إبراهيم مصطفى ـ حامد عبد القادر ـ محمد النجار المعجم الوسيط – تحقيق: مجمع اللغة العربية ـ دار الدعوة ، ج2ص768.

الزيدي، كاصد ياسر حسين ، (1978)، الجرس والإيقاع في التعبير القرآني، آداب الرافدين، ص 335.

السامرائي، فاضل صالح ( 2003) لمسات بيانية في نصوص من التنزيل، ط3 دار عمار، بيروت،.ج1،ص173.

السامرائي، فاضل صالح،( 2000) معاني النحو، ط1، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع – الأردن، ج3ص19، 76.

السامرائي، فاضل صالح،( 2015)، برنامج لمسات بيانية في آية الكرسي.

السعران، محمود، علم اللغة مقدمة للقارئ العربي، دار النهضة العربية -بيروت – لبنان، ص126.

سيد قطب، ابراهيم المتوفى سنة 1486هـ، في ظلال القرآن، دار الشروق، القاهرة. ج1ص288 وص290.

السيوطي، جلال الدين، (1996) الاتقان في علوم القران، تحقيق سعيد المندوب، (د-ط) دار الفكر، ص6038.

الشرقاوي، (2008)المنهل القدسي في فضائل آية الكرسي- بحث منشور على شبكة الإنترنيت، ص8.

الصغير، محمد حسين علي (2000)، ط1، دار المؤرّخ العربي – بيروت. ص181.

الصيغ، عبد العزيز ، (2000) المصطلح الصوتيّ في الدراسات العربية، ط1 دار الفكر، دمشق. ص51.

عزّت، عزّة عدنان أحمد (2013) ورافع عبد الله مالو ، التوحيد في سورة التوحيد، مجلة كلية التربية الأساسية في جامعة بابل، العدد 14 ، كانون الأول، ص 337.

عزّت، عزّة عدنان أحمد، (2015) تغيير الدلالة الصوتيَّة بتغيير المترادفات - دراسة تطبيقيَّة في سورة الحجرات، مجلة كلية التربية الأساسية في جامعة بابل /العراق العدد 21 ، ص 68.

عزّت،عزّة عدنان أحمد (2005) بنية السورة القرآنية الواحدة في جزء "عم يتساءلون" برواية حفص عن عاصم- دراسة صوتية، أطروحة دكتوراه في اللغة العربية مقدمة إلى كلية الآداب في جامعة الموصل، ص32.

العسكري، أبو هلال الحسن (المتوفى 395هـ)، (د-ت) الفروق اللغوية، تحقيق: محمد إبراهيم سليم، دار العلم والثقافة للنشر والتوزيع، القاهرة – مصر ، ج1ص80.

الغزالي، أبو حامد محمد بن محمد المتوفى سنة 605هـ ، (1985)جواهر القرآن، ط1 دار إحياء العلوم - بيروت. ج1ص73.

كانتينو ،جان ، (1966) دروس في علم أصوات العربية، ترجمة: صالح القرمادي. الجامعة التونسية – نشريات مركز الدراسات والبحوث الاقتصادية والاجتماعية، ص 31، و197.

المرادي، أبو محمد بدر الدين المصري المالكي(المتوفى: 749هـ)، ( 1992) الجنى الداني في حروف المعاني، المحقق: د فخر الدين قباوة - و الأستاذ محمد نديم فاضل، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان، ص95.

المطلبي، غالب فاضل، ( 1984) في الأصوات اللغوية دراسة في أصوات المد العربية، دار الشؤون الثقافية، ودار الحرية للطباعة، الجمهورية العراقية، ص25.

الملاح، ياسر، (1983) التشكيل الصوتيّ في اللغة العربية، مراجعة: الدكتور: محمد محمود غالي، ط1 النادي الادبي الثقافي جدة- المملكة العربية السعودية، ص94.

نورالدين، عصام (1992)علم الأصوات اللغوية، الفونتيكا، ط1، دار الفكر اللبناني، بيروت، ص195.

النووي، أبو زكريا يحيى بن شرف بن مري المتوفى سنة 676هـ ، ( 1394) المنهاج شرح صحيح مسلم بن الحجاج، ط2، دار إحياء التراث العربي – بيروت،ج6ص92.
Published
2020-01-11
How to Cite
EZZAT, Azza A.; AHMED, Narmeen G.. The Presence of Music and Rhythm in the Verse Alkurse. Koya University Journal of Humanities and Social Sciences, [S.l.], v. 2, n. 2, p. 145-151, jan. 2020. ISSN 2522-3259. Available at: <http://jhss.koyauniversity.org/index.php/jhss/article/view/126>. Date accessed: 21 feb. 2020. doi: https://doi.org/10.14500/kujhss.v2n2y2019.pp145-151.
Section
Articles