The Resistant Elements in The Poem of "Now a Girl is My Homeland"
Main Article Content
Abstract
One of the important poets who had poems full of meaning in the resistant poetry is Sherko Bekes. He shed the light on his society's problems, that was because of his acquaintance of his people's problems and the influence of the western literary school on him which helped him to understand deeply the situations that his era is going through and that was shown in his poem concordantly. For the above reason; he made from his poem a revolutionary ground in which he presented his resistant thoughts against the injustice that his nation was facing. Sherko Bekes used literature as a strong and influential tool in the different fields; ( Policy, Society, Linguistics, and Economy). As a poet in the literary field, he could express his resistant and awakening subjects to his people through his poems, so the researcher of this research tries by using the Descriptive-Analytical method to analyze the signs of the resistant poetry in the poem of (Esta Kchek Nishtimani Mne). The result of this research clarifies that Sherko Bekes is a resistant poet who could express his political struggle through his poems by showing the injustice that his nation faced and that made him to play an important role in the resistant literature; since his poetry included a lot of revolutionary and resistant sides which are the core of the resistant literature.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
آل بویه، علی (١٣٩٠). جلوه های پایداری در شعر ابوالقاسم شابی، نشریه ی ادبیات پایداری. دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال دوم، شماره ی سوم ص ١-٢٧.
آمیدیان، فخرالدین(١٣٨٨). شعرای نامدادر کرد، چاپ اول، سنندج: آنا
براهنی، رضا(١٣٧١)، طلا در مس، تهران: ناشر نویسنده
بشیریه، حسین(١٣٨٧)، لیبرالیسم و محافظه کاری، چاپ دوم، تهران: نشر نی
بصیری، محمد صادق(١٣٧٦)، سیر تحلیلی شعر پایداری در ادبیات فارسی از مشروطه تا ١٤٢٠، رسله دکتری، تهران: دانشگاه تربیت مدرس
بصیری، محمد صادق(١٣٨٧)،«طرح و توضیح چند سؤال دربارة مبانی ادبیات پایداری»، نامه ی پایداری: مجموعه مقالات اولین کنگره ی ادب پایداری، به کوشش تهران: بنیاد حفظ آثار
بوشر، راجر، (١٣٨٧)، نظریه های جباربت، ترجمه فریدون مجلسی، تهران: مروارید
بیکس، شیرکو (١٣٨٤)، گورستان چراغان، ترجمه: رضا کریم مجاور، چاپ اول، تهران: انتشارات پویان
بیکس، شیرکو (٢٠١٢)، اینک دختری میهن من است، (ئيََستا كضيَك نيشتمانمة)، ترجمه ی سیامه¬ند شاسواری، سلیمانیه: انتشارات چاپ و پخش سردم
حسین، قصی(١٩٧٢). الموت و الحیاه فی شعر المقاومه. بیروت: دار الرائد العربی.
خضر، عباس(١٩٦٨)م، ادب المقاومه، القاهره، دارالکتاب العربی
روشنفکر، کبری و دیگران(١٣٨٩). درونمایه های مقاومت در شعر جواد جمیل با تأکید بر دفتر شعری(اشیاء حذفتها الرقابه) نشریه ادبیات پایداری. دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال دوم، شماره سوم و چهارم. ص ٤٥٥-٤٧٧
سارتر، ژان پل(١٣٤٨) ادبیات چیست، ترجمه ی ابوالحسن نجفی، تهران: زمان
ستاری، جلال(١٣٧٤)، اسطوره و رمز(مجموعه ی مقاله ها)، چاپ اول، تهران: سروش
سنگری، محمدرضا(١٣٨٠)، نقد و بررسی ادبیات منظوم دفاع مقدس، تهران: نشر پالیزان
سیدنجم (بی تا). « لماذا ادب المقاومه)
صرفی، محمدرضا (١٣٩٣)، گستره ادبیات پایداری. نشریه ي ادبیات پایداری دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال ششم، شماره دهم، ص ٢٠٧-٢٣٧
عطوات، محمد عبدالله(١٩٩٨). الاتجاهات الوطنیه فی الشعر الفلسطینی المعاصر من ١٩١٨ الی ١٩٦٧، بیروت: دارالافاق الجدیده
علی بابایی، یحیی(١٣٨٣). عوامل مؤثر بر وحدت نخبگان، چاپ اول، تهران: پژوهشکده
کافی، غلامرضا(١٣٩٠ش). «بررسی عنصر بصیرت و زمان آگاهی در شعر دفاع مقدس» ، مجله ی ادبیات پایداری دانشگاه شهید باهنر کرمان ، شماره چهارم، ص ٤٧٧-٤٥٥
کنفانی، غسان(١٣٦١) ادبیات مقاومت در فلسظین اشغالی. ترجمه ی موسی اسوار تهران: سروش
کواکبی، عبدالرحمن(١٣٦٣) طبیعت استبداد، ترجمه ی عبدالحسین میرزای قاجار، چاپ اول، قم: دفتر تبلیغات
کوپا، فاطمه (١٣٩٠)«بن مایه های نمادین و شگردهای روایی در رمان دارمیه، مجلة ادبیات پایداری دانشگاه شهید باهنر کرمان ، شماره چهارم، ص ٥٠٣-٤٧
وحیدا، فریدون(١٣٨٧)، جامعه شناسی در ادبیات فارسی، چاپ اول، تهران: سمت.
وفایی، عباسعلی(١٣٨٧). سفر در آیینه، تهران: سخن