Sanctification of Sufi Sheikhs

Main Article Content

Saeed M. Nadir

Abstract

Sufism as a religious emergence, which is an intricate trait and a spiritual experience, aspires to adjust the relationships with God through this experience; in other words, it intends to attain the knowledge of knowing God through spiritual feelings. The main manifestation of this trend is respect and the love of the Sufis within the believers and Murids. Even, they exceed the devotion to the Sufis as abnormal creatures in a way that they perceive them as if they have mystical powers to perform actions beyond the logic. There are various principles and elements that play roles in accepting the peculiar deeds of this religious trait. Not only is this linked with the outcomes of the believers and Murid’s imagination, but also the Sufis’ sermons impose the Sufis’ characters on their surroundings, particularly in identifying the personality of the Sufis and the concept of this manifestation; in addition to those rules and systems that the Sufis make through guiding and advising to make sure that the Murids are following. Furthermore, the biography, events, and life-story of the Sufis are other causes of emerging their social and religious rank. Finally, in the light of this trend, the Sufis have a religious and legitimate principle, and this power is given by their religion. Because Sufi is directly linked to God and gets their dignity from him. 


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Nadir, S. M. (2018) “Sanctification of Sufi Sheikhs”, Koya University Journal of Humanities and Social Sciences, 1(1), pp. 24-35. doi: 10.14500/kujhss.v1n1y2018.pp24-35.
Section
Articles
Author Biography

Saeed M. Nadir, Department of History, Faculty of Education, Koya University, Kurdistan Region, Iraq

Saeed Mawlwd Nadir is an Assistant Lecture with a Master degree in Medieval History, where he joined the work at Koya University since 2008. In (2014) he got an MA degree in Medieval History at Koya University. Research Interest, History of religions, History of Kurdistan's religions, Kurdology.

References

ابن ابي اصيبعة، موفق الدين ابي العباس احمد بن القاسم الخزرجي. (د.ت)، عيون الانباء في طبقات الاطباء، شرح و تحقيق نزار رضا، دار مكتبة الحياة: بيروت.

ابن الزيات، ابي يعقوب يوسف بن يحيى التادلي. (١٩٩٧)، التشوف الى رجال التصوف وأخبار ابي العباس السبتي، تحقيق احمد التوفيق، دار البيضاء: المملكة المغربية.

ابن المستوفي، شرف الدين ابو البركات الاربلي. (٢٠١١)، تاريخ اربل المسمى نباهة البلد الخامل بذكر بمن ورده‌ من الاماثل، تحقيق محمد عثمان، دار الكتب العلمية: بيروت.

ابن الملقن، سراج الدين ابي حفص عمر بن علي. (٢٠٠٦)، طبقات الاولياء، تحقيق مصطفى عبدالقادر عطا، دار الكتب العلمية: بيروت.

ابن تيمية، تقي الدين أبو العباس الحراني. (٢٠٠٤)، مجموع الفتاوى، جمع وترتيبه‌ عبدالرحمن بن محمد بن قاسم، مجمع الملك فهد للطباعة والنشر: المملكة العربية السعودية.

ابن خلكان، ابو العباس شمس الدين احمد بن محمد الاربلي. (١٩٧٧)، وفيات الاعيان وانباء ابناء الزمان، حققه احسان عباس، دار صادر: بيروت.

ابن خميس، الحسين بن نصر بن محمد الموصلي. (٢٠٠٦)، مناقب الابرار ومحاسن الاخيار، تحقيق محمد أديب الجادر، مركز زايد للتراث والتاريخ: دولة الامارات العربية المتحدة.

أبوزيد، د. نصر حامد. (٢٠٠٢)، هكذا تكلم ابن عربي، الهيئة العامة للكتاب: القاهرة – مصر.

بدران، د.محمد ابو الفضل. (٢٠١٣)، ادبيات الكرامة الصوفية، الهيئة العامة لقصور الثقافة: القاهرة.

برادة، علي حرازم. (١٩٩٧)، جواهر المعاني وبلوغ الاماني في فيض ابي العباس التجاني، ضبته‌ وصححه‌ عبداللطيف عبدالرحمن، دار الكتب العلمية: بيروت.

برۆنسن، مارتين ڤان. (٢٠١١). ئاغا و شێخ و ده‌وله‌ت، وه‌رگێڕانى كوردۆ عه‌لى، ده‌زگاى چاپ و په‌خشى حه‌مدى: سلێمانى.

التادفي، محمد بن يحيى الحنبلي. (١٩٥٦)، قلائد الجواهر في مناقب عبدالقادر، مطبعة مصطفى البابى الحلبى واولاده‌: مصر.

جادالله‌، منال عبدالمنعم السيد. (١٩٩٠)، أثر الطريقة الصوفية في الحياة الاجتماعية لأعضائها. رسالة الدكتوراه‌، كلية الاداب، جامعة الاسكندرية.

الخشت، د. محمد عثمان. (٢٠٠١)، مدخل الى فلسفة الدين، دار قباء للطباعة والنشر: القاهرة.

الرازي، محمد بن أبى بكر بن عبدالقادرشمس الدين. (٢٠٠٢)، حدائق الحقائق، تحقيق سعيد عبدالفتاح، مكتبة الثقافة الدينية: القاهرة.

رستم، سعد. (٢٠٠٤)، الفرق والمذاهب الاسلامية منذ البدايات، دار الأوائل للنشر والتوزيع: دمشق- سورية.

السبكي، عبد الوهاب بن علي بن عبد الكافي. (١٩٦٤)، طبقات الشافعية الكبرى، تحقيق عبدالفتاح محمد الحلو و محمود محمد الطناحى، دار احياء الكتب العربية.

السجلماسي، احمد بن المبارك السجلماسي المالكي. (٢٠٠٢)، الابريز من كلام سيدي عبدالعزيز الدباغ، دار الكتب العلمية: بيروت.

سعيد، ئه‌بوبه‌كر عه‌لى. (٢٠٠٠). ڕوانينێك بۆ كلتور; مرۆڤ و كۆمه‌لگه‌، گۆڤارى ژيار، ژماره‌ (٥)، سلێمانى.

السهروردي، شهاب الدين ابي حفص عمر. (٢٠٠٠)، عوارف المعارف، تحقيق عبدالحليم محمود و محمود بن الشريف، دار المعارف: القاهرة.

السواح، فراس.(٢٠٠٢)، دين الانسان – بحث في ماهية الدين ومنشأ الدافع الديني، دار علاءالدين: سوريا.

الشعراني، أبى المواهب عبدالوهاب بن احمد الانصاري. (٢٠٠٥)، الطبقات الكبرى المسماة بلواقح الانوار في طبقات الاخيار، تحقيق سليمان الصالح، دار المعرفة: بيروت.

الشعراني، عبد الوهّاب بن أحمد بن علي الأنصاري. (١٩٨٨)، الانوار القدسية في معرفة قواعد الصوفية، تحقيق طه‌ عبدالباقي سرور و محمد عبدالشافعي، مكتبة المعارف: بيروت.

شغموم، الميلودي. (١٩٩٢)، المتخيل والقدسي في التصوف الاسلامي-الحكاية والبركة، منشورات المجلس البلدي بمدينة مكناس.

شيمل، آنا ماري. (٢٠٠٦)، الآبعاد الصوفية في الاسلام وتاريخ التصوف، ترجمة محمد اسماعيل السيد و رضا حامد القطب، منشورات الجمل: بغداد.

الطوسي، أبو نصر عبدالله‌ بن على السراج. (١٩٦٠)، كتاب اللمع، تحقيق عبدالحليم محمود و طه‌ عبدالباقي سرور، دار الكتب الحديثة: مصر.

عبدالخالق، عبدالرحمن. (د.ت)، الفكر الصوفي في ضوء الكتاب والسنة، مكتبة ابن تيمية: الكويت.

العسقلاني، احمد بن علي بن حجر الكناني. (٢٠٠٨)، النور السافر في مناقب سيدي عدي بن مسافر، تحقيق وتعليق احمد فريد المزيدي، دار الكتب العلمية: بيروت.

العطار، فريد الدين ابو طالب محمد نيشابورى. (د.ت)، تذكرة الاولياء، دون مكان نشر.

القادري، برهان الدين ابراهيم بن علي الديري. (٢٠٠٨)، الروض الزاهر في مناقب الشيخ عبدالقادر، تحقيق أحمد فريد المزيدي، دار الكتب العلمية: بيروت.

القشيري، أبو القاسم عبدالكريم بن هوازن النيسابوري. (٢٠٠١)، الرسالة القشيرية، وضع حواشيه‌ خليل المنصور، دار الكتب العلمية: بيروت.

قه‌ره‌داغى، ئومێد. (٢٠١٢)، كێشه‌كانى هزرى ئايينى، له‌ بڵاوكراوه‌كانى ئه‌كاديمياى هۆشيارى و پێگه‌ياندنى كاديران: سلێمانى.

الكلاباذي، ابي بكر محمد بن اسحق. (١٩٩٣)، التعرف لمذهب اهل التصوف، ضبطه‌ وعلق عليه‌ احمد شمس الدين، دار الكتب العلمية: بيروت.

له‌شكرى: حه‌يده‌ر. (٢٠١٣)، له‌شه‌ريعه‌ته‌وه‌ بۆ حه‌قيقه‌ت – سه‌رهه‌ڵدانى سۆفيگه‌رى له‌پانتايى كورديدا، خانه‌ى موكريانى بۆ چاپ و بڵاوكردنه‌وه‌: هه‌ولێر.

لوح، محمد أحمد. (٢٠٠٢)، تقديس الاشخاص في الفكر الصوفي، دار ابن عفان: القاهرة.

مبروك، د.أمل. (٢٠١١)، اڵاسطورة والايديولوجيا، دار التنوير للطباعة والنشر: بيروت.

المحمدي، عبدالقادر موسى. (٢٠٠١)، الاغتراب في تراث صوفية‌ الاسلام، بيت الحكمة: بغداد.

مشه‌ختى، كامه‌ران ئيبراهيم. (٢٠١١)، سيميۆلۆژياى زمانى سۆفيگه‌رى له‌ شيعره‌كانى (مه‌لاى جه‌زيرى) دا، دار سپيرێز للطباعة والنشر: دهۆك.

النبهاني، الشيخ يوسف بن اسماعيل. (٢٠٠٢)، جامع كرامات الاولياء، ضبطه‌ و صححه‌ عبدالوارث محمد علي، دار الكتب العلمية: بيروت.

نه‌قشبه‌ندى، شێخ ئه‌مين شێخ عه‌لاءالدين. (٢٠١٥)، ته‌صه‌وف چييه‌، له‌ بلاوكراوه‌كانى كتێبخانه‌ى بێخود: سه‌يد صادق.

الهجويري، أبو الحسن علي بن عثمان الغزنوي. (١٩٧٤)، كشف المحجوب للهجويري، ترجمة وتعليق اسعاد عبدالهادي قنديل، مكتبة الاسكندرية: مصر.

وردى، د. على. (١٩٩٤)، اسطورة الادب الرفيع، دار كوفان: لندن.

الياد، مرسيا. (١٩٩١)، مظاهر الأسطورة، ترجمة نهاد خياطة، دار كنعان للدراسات والنشر: دمشق.

الياد، ميرسيا. (١٩٨٧)، تاريخ المعتقدات والافكار الدينية، ترجمة عبدالهادي عباس، دار دمشق: سورية.

اليافعي، عبدالله‌ بن أسعد بن علي بن سليمان. (٢٠٠٦)، خلاصة المفاخر في مناقب الشيخ عبدالقادر، تحقيق احمد فريد المزيدي، دار الاثار الاسلامية: سريلانكا.