The Religious Status of Sheikh Hassan in Historical Sources and the Memory of the Yazidis A Comparative Study

Main Article Content

Saeed M. Nadir

Abstract

In every community of believers, many sacred have been produced, that understanding contains a historical fact that is not worth talking about, as a result of the collective understanding of the community as a whole The pile has been produced. As a Sufi figure, Sheikh Hassan has a high religious position in the look of the Yazidis and is considered the foundation of the Yazidi faith, although he is the product of their imagination and their social nature requires them to sanctify their leaders and good men But this historical understanding cannot be denied and the collective imagination of the whole group cannot be marginalized Rather, it must be treated and evaluated as part of imaginary history. Because this understanding has become part of historical reality and has a divine position in the religious beliefs of the group. In this view, we have tried to compare his really character with the understanding described by the community of believers. The main purpose of this work is to reveal the imaginary image of believers of all religions, because it expresses the same meaning in the sanctification of prominent figures in any religious belief. Therefore, it can be said that Sheikh Hassan in Yazidi memory represents all the figures for whom this legendary image was created and sanctified, in the sense that they are regarded above human beings.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
نادر س. م. (2024) “The Religious Status of Sheikh Hassan in Historical Sources and the Memory of the Yazidis: A Comparative Study”, Koya University Journal of Humanities and Social Sciences, 7(1), pp. 37-46. doi: 10.14500/kujhss.v7n1y2024.pp37-46.
Section
Articles

References

سه‌رچاوه‌

یه‌كه‌م: سه‌رچاوه‌ عه‌ره‌بییه‌كان

التادفي: محمد بن يحيى الحنبلي (1956), قلائد الجواهر، مطبعة مصطفى البابى الحلبى واولاده‌ بمصر.

ابن تيميه‌: أبو العباس تقي الدين (1972), مجموعة الرسائل الكبرى، دار احياء التراث العربي، بيروت.

الحسنی، عبدالرزاق (1987)، الیزیدیون فی حاضرهم وماضیهم، منشورات مكتبة الیقظة العربیة، بغداد.

الحفنی، عبدالمنعم (1987)، معجم المصطلحات الصوفیة، ط2، دار المسیرة، بیروت.

الحمد، محمد عبدالحمید (2001)، الدیانة الییدیة بین الاسلام و المانویة، د. م.

ابن خلكان، أبو العباس شمس الدين الإربلي (1977)، وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان، تح: احسان عباس، دار صادر، بیروت.

الدملوجي، صديق (2010)، الیزیدیة، ط2، د. م.

دوسكی، انس محمد شریف (2010)، اتباع الشیخ عدی بن مسافر الهكاری – من العدویة الی الیزیدیة، مكتبة الاصالة والتراث، الامارات العربیة المتحدة.

الذهبي، شمس الدين أبو عبد الله بن قَايْماز (1995)، ميزان الاعتدال في نقد الرجال، تح: علي محمد معوض و عادل احمد عبدالموجود، دار الكتب العلمية، بيروت.

الذهبی، شمس الدين أبو عبد الله محمد (2003)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، حققه وضبط نصه وعلق عليه: د بشار عوّاد معروف، دار الغرب الإسلامي، بيروت.

السخاوى، علي بن محمد (1986)، تحفة الاحباب وبغية الطلاب في الخطط والمزارات، تصحيح ومراجعة: لفيف من العلماء، مكتبة الكليات الازهرية، القاهرة.

سمار، سعد عبود (2019)، المقدس عند العرب قبل الإسلام، دار دیموزی للطباعة والنشر، دمشق.

سمو: ازاد سعيد (2001)، الیزیدیة من خلال نصوصها المقدسة، المكتب الاسلامی، یروت.

شرفخان البدلیسی، شرف الدين بن شمس الدين (2006)، شرفنامة فی تاریخ الدول والامارات الكردیة، ترجمة: محمد علی عونی، دار الزمان، دمشق.

الشعراني: أبو المواهب عبدالوهاب بن أحمد الشافعي (2005)، طبقات الكبرى المسماة بلواقح الانوار في طبقات الاخيار، تحقيق: سليمان صالح، دار المعرفة، بيروت.

صدیقی، محمد الناصر (2015)، تاریخ الیزیدیة النشأة الفكر والمعتقدات العادات والطقوس، دار الحوار، سوریة.

الصفدی، صلاح الدين خليل بن أيبك (2000)، الوافي بالوفيات، المحقق: أحمد الأرناؤوط وتركي مصطفى، دار إحياء التراث، بيروت.

عبیدالله‌ بن شبل، ابن ابی فراس الجبی التغلبی (د.ت)، الرد علی الرافضة والیزیدیة المخالفین للملة الاسلامیة المحمدیة، تحقیق: حمدی عبدالمجید السلفی و تحسین ابراهیم الدوسكی، د.م.

العسقلاني, نصر بن عبدالله بن نصر (2008), النور السافر في مناقب سيدي عدي بن مسافر, دار الكتب العلمية, بيروت.

الغساني: ابو العباس اسماعيل بن العباس بن علي (1975) : العسجد المسبوك والجوهر المحكوك في طبقات الخلفاء والملوك، تحقيق: شاكر محمود عبدالمنعم، دار التراث الاسلامي، بيروت.

القادری، برهان الدین ابراهیم بن علی الدیری (2008)، الروض الزاهر في مناقب الشيخ عبدالقادر, دار الكتب العلمية, بيروت.

الكتبی، محمد بن شاكر بن أحمد بن عبد الرحمن (1973)، فوات الوفيات، تحقیق: إحسان عباس، دار صادر، بيروت.

ابن كثیر، أبو الفداء إسماعيل بن عمر (1997)، البداية والنهاية، تحقيق: عبد الله بن عبد المحسن التركي، دار هجر للطباعة والنشر، القاهرة.

ليسكو، روجيه (2007)،‌ اليزيدية في سورية وجبل سنجار، ترجمة: أحمد حسن، دار مدى، دمشق.

بن مسافر، الشیخ عدی بن مسافر الاموی الهكاری (1998)، اعتقاد اهل السنة والجماعة، تحقیق: حمدی عبدالمجید السلفی و تحسین ابراهیم الدوسكی، مكتبة الغرباء الاثریة، مملكة العربیة السعودیة.

ابن المستوفي، شرف الدين ابو البركات الاربلي (2011)، تاريخ اربل المسمى نباهة البلد الخامل بذكر بمن ورده‌ من الاماثل، تح: محمد عثمان، دار الكتب العلمية، بيروت.

المقريزي، تقی الدین (1997)، السلوك لمعرفة دول الملوك، تح: محمد عبدالقادر عطا، دار الكتب العلمية، بيروت.

الموصلي، احمد بن الخياط (1966)، ترجمة الاولياء في الموصل الحدباء، حققه‌ ونشره‌: سعيد الديوجي، مطبعة الجمهورية، الموصل.

مؤلف مجهول (1964)، الحوادث الجامعة والتجارب النافعة في المائة السابعة، تح: بشار عواد معروف و عماد عبدالسلام رؤوف، انتشارات رشيد، قم.

نصر، جعفر نجم (2013)، الأنثروبولوجيا التاريخية؛ الأسس والمجالات في ضوء مدرسة الحوليات الفرنسية، مؤسسة الإنتشار العربي، لبنان.

دووه‌م: سه‌رچاوه‌ كوردییه‌كان

ئیدمۆندس، سیسیل جۆن (2004)، كورد تورك عه‌ره‌ب، و: حامید گه‌وهه‌ری، چ2، ده‌زگای چاپ و بڵاوكراوه‌ی ئاراس، هه‌ولێر.

له‌شكری، حه‌یده‌ر (2013)، له‌ شه‌ریعه‌ته‌وه‌ بۆ حه‌قیقه‌ت سه‌رهه‌ڵدانی سۆفیگه‌ری له‌ پانتاییی كوردیدا، خانه‌ی موكریانی بۆ چاپ و بڵاوكردنه‌وه‌، هه‌ولێر.

فه‌تاح، شاكر (2004)، سه‌رجه‌م به‌رهه‌می شاكر فه‌تاح، ڕێكخستنی: ئه‌حمه‌د سه‌ید عه‌لی به‌رزنجی، ده‌زگای چاپ و بڵاوكراوه‌ی ئاراس، هه‌ولێر.

لێژێ، دانیال هێرڤیۆ (2008)، ئایین چییه‌؟، و: عادل باخه‌وان، ده‌زگای چاپ و په‌خشی سه‌رده‌م، سلێمانی.

وه‌ردی، عه‌لی (2019)، لێكۆڵینه‌وه‌یه‌ك له‌ سۆسیۆلۆژیای مه‌عریفه‌، و: نه‌وزاد ئه‌حمه‌د ئه‌سوه‌د، ناوه‌ندی توێژینه‌وه‌ی جه‌میل ڕۆژبه‌یانی، سلێمانی.

ڕه‌شۆ، خه‌لیل جندی (2013)، په‌ڕن ژ ئه‌ده‌بێ دینێ ئێزدیان، ده‌زگه‌ها سپیرێز یا چاپ و وه‌شانێ، دهۆك.

تۆفیق، زرار صدیق (2012)، كورد و كوردستان له‌ ڕۆژگاری خیلافه‌ی ئیسلامیدا، چ2، خانه‌ی ئاوێر بۆ چاپ و بڵاوكردنه‌وه‌، هه‌ولێر.

عه‌لی، جه‌عفه‌ر (2013)، سۆفیزم و كاریگه‌ری له‌ بزوتنه‌وه‌ی ڕزگاریخوازی نه‌ته‌وه‌یی گه‌لی كورددا (1880-1925)، ناوه‌ندی ئه‌ندێشه‌، سلێمانی.

كه‌رمه‌لی، ئه‌نستاس ماری (2012)، كتێبی پیرۆزی ئێزیدییه‌كان جیلوه‌ و مه‌سحه‌فا ڕه‌ش،

میران، ڕه‌شاد (2023)، ئایین ڕوانگه‌یه‌كی سۆسیۆئه‌نترۆپۆلۆگی، بڵاوكراوه‌ی ئه‌كادیمیای كوردی، هه‌ولێر.

به‌هار، ميهرداد (2015)، ئايينه‌ ئاسياييه‌كان، وه‌رگێڕانى: هادى عارفى، ناوه‌ندى مێژويى جه‌ميل ڕۆژبه‌يانى، سلێمانى.

برۆنسن، مارتن ڤان (2011)، ئاغا و شێخ و ده‌وڵه‌ت، وه‌رگێڕانی: كوردۆ عه‌لی، ئه‌كادیمیای هۆشیاری و پێگه‌یاندنی كادیران، سلێمانی.