Absurd Philosophy in Classical Kurdish Poetry Characteristics of

Main Article Content

Vian A. Esmail
Hemdad H. Bakir

Abstract

This Research focuses on the Philosophy of Absurdity in Classical Kurdish Poetry. The Philosophy of Absurdity is a relatively new philosophical concept that emerged in the twentieth century, drawing principles from both absurdism and existentialism. It generally asserts that while life itself may have inherent meaning, followers of this philosophy view that meaning as ultimately insignificant and devoid of importance. Therefore, individuals must create their own meaning and purpose in life. Prominent thinkers such as Albert Camus and Søren Kierkegaard grappled with the notion of meaninglessness, which laid the foundation for the Philosophy of Absurdity. These ideas, which influenced the formation of the Philosophy of Absurdity, also found expression in literature. Every literary text represents a particular thought, belief, and ideology. In Kurdish literature, including classical poetry, the symbols of this philosophy are clearly evident. Kurdish poets sought to establish a specific meaning for life and existence, aligning themselves with the characteristics. Although they do not confuse distance, but before absurdity appeared as a philosophical method, there was a human question about existence, life and death from the beginning. How, why, when and why... These questions constantly revolve in the human mind. The poet, as an intelligent and predictive person, embodies the answers to these questions in poetry.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Esmail, V. A. . and Bakir, H. H. (2024) “Absurd Philosophy in Classical Kurdish Poetry Characteristics of”, Koya University Journal of Humanities and Social Sciences, 7(2), pp. 188-196. doi: 10.14500/kujhss.v7n2y2024.pp188-196.
Section
Articles
Author Biography

Hemdad H. Bakir, Department of Kurdish, College of Education, Salahaddin University-Erbil, Kurdistan Region, Iraq

     

References

ئەدهەم،حسێن سەیید.(2017)، زاراوەناسی، چاپی دووەم، چاپخانەی كەنج، سلێمانی،وەرگێڕان عەلی شەریعەتی.

حوسێن، هیمداد.(2007 )، ڕێبازە ئەدەبیەكان، دەزگای ئاراس، هەولێر.

حوسێن، نازم؛هیمداد، سەنگەر.(2018)، ڕێبازە ئەدەبیەكان، ناوه‌ندی ئاوێر، هه‌ولێر.

حوسێن، نازم؛هیمداد، سەنگەر.(2020)فه‌لسه‌فه‌ی ئه‌ده‌ب، ناوه‌ندی ئاوێر، هه‌ولێر.

عارف،محه‌مه‌د نووری، (2007)، فه‌رهه‌نگی دیوانی شاعیران نالی- سالم- كوردی، كوردستان هه‌ولێر.

قه‌ره‌نی، ئه‌حمه‌د محه‌مه‌د مام عوسمان،(2021)، بنه‌ما و فه‌لسه‌فی و زانستیه‌كانی ڕاڤه‌كردنی وشه‌ له‌ ده‌قه‌ ئه‌ده‌بیه‌كاندا،گۆڤاری ئه‌كادیمیای كوردی،ژ.47.

مه‌ولوود،عه‌بدوللا خدر.(2007)، لێكۆڵینه‌وه‌یه‌ك له‌ شیعره‌ ئاینی و سۆفیگه‌ری و فه‌لسه‌فیه‌كانی نالی،چاپخانه‌ی ئاراس، هه‌ولێر.

كارێزی،تاریق.(2001)، ڕێبازە هاوچەرخەكانی فەلسەفە، چاپخانەی خەبات، دهۆك.

گەردی،سەردار ئەحمەد.(2017)، ڕەخنەی ئەدەبی،چاپخانەی هێژا، هەولێر.

حاجی قادری كۆیی،(1390)، سه‌عید كه‌ره‌می، انتشارات كردستان، سنه‌.

حه‌مدی،(2010)، عه‌بدوڵا خدر مه‌ولوود، هه‌ولێر، چاپخانه‌ی ڕۆژهه‌ڵات.

سالم،(2015)، ساغكردنه‌وه‌ی مه‌لا عه‌بدولكه‌ریمی موده‌ریس، فاتیح عه‌بدولكه‌ریم، محمدی مه‌لا كه‌ریم، بنكه‌ی ژین سلێمانی.

كوردی،(1398)، ساغكردنه‌وه‌ی محه‌مه‌د سه‌عید نه‌جاری، انتشارات كردستان، سنه‌.

نالی،(1379)، لێكۆڵینه‌وه‌ و لێكدانه‌وه‌ی مه‌لا عه‌بدولكه‌ریمی موده‌ریس و فاتیح عه‌بدولكه‌ریم، سسندج انتشارات كردستان، سنه‌.

أبوزيتون, حنان علي فرحان.(2011), العبث عند شعراء العباسي الاول, رسالة الماجستير, جامعة اليرموك, كلية الاداب, قسم اللغة العربية.

زیتونی،لطیف.(2002)، معجم مصطلحات الروایة، ط 1، مكتبة لبنان، بیروت.

يحياوي, اميرة. (2017-2018 ),تمثلات الفكر العبثي في المجموعة القصصية, رسالة الماجستير, جامعة العري بن مهدي ام البوراقي, كلية الاداب و اللغات.

صليحة, نهاد.(1997), التيارات المسرحية المعاصرة, هيئة المصرية العامة للكتاب للطباعة, مصر.

راغب، نبیل، (مذاهب الادبیة)،

سایحی، جمیلة( 2018 ), العبث والتمرد في الفلسفة البير كامو, رسالة ماجستير, قسم الفلسفة, كلية العلوم الانسانية والاجتماعية.

وهبە،مجدی_المهندس،كامل.(1984)معجم المصطلحات العربیە فی اللغةوالادب، مكتبة لبنان، بیروت، ط2.

ادریس، سوزان عبدالله(2017)، مشكلة الانسان في الفكر البير كامو, منشورات الهيئة العامة السورية للكتاب, دمشق.

سعدون,فاتن جمعة.(2016),طبيعة الصراع في نصوص مسرح اللامعقول يوجين يونسكو انموذجا، العدد الحادی والعشرین، لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية.

شريف, عبدالستارطاهر،(1985)، قاموس علم النفس الانكلیزي_عربي_كردي, مطبعة علاء, بغداد.

الامام، غادة محمد محمود محمد,(2022), ماهية اللغة بين العبثية الكلمات و مشاعريتها, مجلة كلية الاداب, جامعة الفيوم, مج 14, ع1.

بدوي , عبدالرحمن,(1996), ملحق موسوعة الفلسفة, المؤسسة العربية للدراسات والنشر, بيروت. البهناوی ،نادیة،1998،بذوور العبث فی التراجیدیا الاغریقیة وأثرها علی مسرح العبثالمعاصر فی الغرب وفی مصر ، الهیئة المصریة العامة للكتاب.

حماد،حسن،2002،مفهوم العبث بین الفلسفە والفن،مكتبە دار الكلمة ،مصر.

Onsultant john Sutherland: literary critics and critics, fitzrory dearborn,London,Chicago

Hornby,A.S.(2003),oxford advanced learners dictionary ,Vth.Ed.Ed oxford university press.