Innovation in the Science of Jurisprudence The New Explanation as a Model

Main Article Content

Othman k. Hamadameen

Abstract

Renewal is an Islamic term and Islamic phenomenon which is part of the culture and teaching of the universal heavenly message that the Prophet brought. This is a developmental philosophy to ensure the survival of human civilization since it is derived from the Hadith: “God sends this nation at the head of every hundred years someone who renews the religion.” Renewal in the science of fundamentals of Jurisprudence which has no known limit or specific concept. Rather, it differs according to different ages and the researchers ’perception about it in a way that suits their culture provided that it will not undermine in the fundamentals of belief and worship which has been mentioned in the Qur’an and Sunnah of peremptory rulings. Contemporary life created by the changes that occurred in society in order to derive appropriate judgments for it from its legal evidence.
Renewal in the fundamentals of jurisprudence is one of the problems that Islamic thought has known in recent times due to its seriousness in terms of its contact with the origins of the legal discourse and its scientific foundations, the lack of clarity of vision, the statement of perception in the process of renewal in this area, and the scientific value of this science, which is the rationale for all of the Sharia. The confabulation about the term innovation in the fundamentals of jurisprudence is not in one way because the confabulation about it comes from three different sides. One of them comes from outside the Islamic system, and the other comes from within the Islamic system. This severs the link between science and the legal texts on one hand and the link between the culture of this nation’s predecessor and its successor on the other. Another group in exchange for these deny and reject any renewal, in order to preserve the Sharia, and in response to their actions. The third group are the reformists because their work and effort is what informs us of their beliefs and ideas, and thus their position status.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
خصر حمد امین ع. (2024) “Innovation in the Science of Jurisprudence: The New Explanation as a Model”, Koya University Journal of Humanities and Social Sciences, 5(2), pp. 172-181. doi: 10.14500/kujhss.v5n2y2022.pp172-181.
Section
Articles

References

ابن الحاجب، أبو عمرو عثمان بن أبي عمرو بن أبي بكر، ٢٠٠٤م، مختصر المنتهى الأصولي بشح العضد، بيروت، دار الكتب العلمية، ط١.

ابن السبكي، تاج الدين عبد الوهاب بن علي: مخطوط، جمع الجوامع بشرح الجديد، نسخة مستنسخة من النسخة التي هي بخط الشارح نفسه.

ابن السبكي، تاج الدين عبد الوهاب بن علي، ١٩٩٩م، منع الموانع عن جمع الجوامع في أصول الفقه، بيروت، تحقيق: د.سعيد بن علي محمد الحميري، دار البشائر الإسلامية، ط١.

ابن حزم الظاهري، أبو محمد علي بن أحمد ١٤٠٤ه، الإحكام في أصول الأحكام، القاهرة، دار الحديث، د.ت.

ابن منظور، محمّد بن مكرم د. ت، لسان العرب، بيروت، تصحيح: أمين محمد عبد الوهاب- محمد الصادق العبيدي، دار إحياء التراث العربي- مؤسسة التاريخ العربي، ط١.

أبو داود، سليمان بن الاشعث بن إسحاق السَّجسْتاني، د. ت، سنن أبي داود، بيروت، تحقيق: محمد محي الدين عبد الحميد، دار الفكر، د. ط.

الأزهري، أبو منصور محمد بن أحمد، ٢٠٠١م، تهذيب اللغة، بيروت، تحقيق: د. رياض زكي قاسم، ، دار المعرفة، ط١.

البُرنو، محمد صدقي بن أحمد بن محمد، ٢٠٠٢م، كشف الساتر شرح غوامض روضة الناظر، بيروت، مؤسسة الرسالة، دار المؤيد، ط١.

بلاجي، عبد السلام، الدكتور، ٢٠٠٧م، تطور علم أصول الفقه وتجدده، القاهرة، دار الوفاء، ط١.

البناني، عبد الرحمن بن جاد الله بن زيد، د. ت، حاشية البناني على شرح الجلال المحلي على متن جمع الجوامع، سقز، كردستان، كتاب فروش محمدي، د. ط.

بو خاتم، جميلة، ٢٠١٠م، التجديد في أصول الفقه، القاهرة، دار الفاروق، ط١.

البوطي، محمد سعيد رمضان، والمرزوقي، أبو يعرب، ٢٠٠٦م، إشكالية تجديد أصول الفقه، دمشق، دار الفكر، ط١.

الترابي، حسن عبد الله، الدكتور، ٢٠٠٠م، قضايا التجديد نحو منهج أصولي، بيروت، دار الهادي، ط١.

الجبوري، عبد الله محمد، ٢٠٠٥م، الفقه الإسلامي بين الأصالة والتجديد، عمان، دار النفائس، ط١.

الحسّان شهيد، الدكتور، ٢٠١٢م، نظرية التجديد الأصولي، بيروت، مركز نماء للبحوث والدراسات، ط١.

حَسنَه، عمر عبَيْد: ، ١٩٩٥، من فقه التغيير، بيروت، دمشق، عمان، المكتب الإسلامي، ط١.

حَسنَه، عمر عبَيْد: ١٩٩٨م، الإجتهاد للتجديد، بيروت، دمشق، عمان، المكتب الإسلامي، ط١.

الحفناوي، محمد إبراهيم، الدكتور، ١٤٢٦ه، تحقيق وشرح على شرح الكوكب الساطح نظم جمع الجوامع للسيوطي، القاهرة، دار السلام، ط١.

الحوالي، سفر بن عبد الرحمن، ١٤٢٢هـ، منهج الأشاعرة في العقيدة - تعقب لمقالات الصابوني، اصطنبول، الدار الأثرية للنشر والتوزيع، ط٢.

الداغستاني، أبو الفداء مرتضى علي بن محمد المحمدي، ٢٠٠٥م، تحقيق وشرح البدر الطالع في حل جمع الجوامع للمحلي، دمشق، بيروت، مؤسسة الرسالة، ط١.

الدبان، عبد الكريم، مخطوط، الشرح الجديد، نسخة مخطوطة مستنسخة من النسخة التي هي بخط الشارح نفسه، وقد جرى من أول كتاب الإجماع إلى آخر الكتاب بخط الهاتف معجل بديوي تلميذ الشارح، ولا يعرف قبل ذلك بخط من.

سانو، قطب مطفى، الدكتور، ٢٠٠٦م، معجم مصطلحات أصول الفقه، دمشق، دار الفكر، ط٨.

السَّريري، أبو الطيب مولود، ٢٠٠٥م، تجديد علم أصول الفقه، بيروت، دار الكتب العلمية، ط١.

السيوطي، جلال الدين عبد الرحمن بن أبي بكر، ١٤٢٦ه، شرح الكوكب الساطح نظم جمع الجوامع، القاهرة، تحقيق: د. محمد إبراهيم الحفناوي، دار السلام، ط١.

السيوطي، جلال الدين عبد الرحمن بن أبي بكر، ١٩٩٠م، التنبِئة بمن يبعثه الله على رأس كلّ مائة، مكة المكرمة، تحقيق: عبد الحميد شانوحة، دار الثقة، ط١.

الشاطبي، أبو إسحاق إبراهيم بن موسى اللخمي، د. ت، الموافقات في أصول الشريعة، بيروت، تحقيق: عبد الله دراس، دار المعرفة، د. ط.