Death at Hajj Qadir al-Koyi

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Mudhafar M. Ismahil

پوختە

The phenomenon of death has always been a major question and subject of human interest, and therefore man tried in various ways to achieve immortality, and when he knew that he could not accomplish that, he resorted to philosophy and private opinions to comfort him and adapt to that. Of course, some of this is reflected in the context of religions and religious beliefs, and this is perhaps the most obvious kind of a death point of view. Through the importance of death and its impact on human thought, opinion, and action, as well as the fact that Haji Qadri Koyi was a religious man in his time, we conducted this research to show what death is from his point of view. This study attempts to explain what death is and provide different perspectives. And to answer these questions: Is death the end of life? Or is it the beginning of another life? What are the forms of death? Does someone's death end everything? What are the types of death? What was Haji Kadri Koy's view of death as a thinker, poet, and writer, and how did he describe it in his poems? This research, which was conducted using the descriptive analytical method, is divided into two main parts. In the first  part, an attempt was made to explain the concept of death and the different views on death. In the second part, which is a practical part, we present examples of poems in which the poet talks about death and presents his views on it. In the end, we came to several conclusions, Haji says, people can continue to live after death because of their actions. Then we listed the sources and wrote a summary of the research in both Arabic and English.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

بەش
Articles
ژیاننامەی توێژەر

Mudhafar M. Ismahil, Department of Kurdish, Faculty of Education, Soran University, Kurdistan Region, Iraq.

من ناوم مزەفەر مستەفا ئیسماعیل دەرچووی زانکۆی سەلاحەددین، کۆلێژی ئاداب، بەشی کوردی لە ساڵی 1995. هەڵگری بڕوانامەی ماستەر لە ئەدەبی کوردی پسپۆڕی ئەدەبی منداڵان لە زانکۆی سەلاحەددین، کۆلێژی زمان، بە ناونیشانی ڕوخسار و ناوەرۆکی چیرۆکی منداڵان لای لەتیف هەڵمەت، لە ساڵی 2008. خاوەنی بڕوانامەی دکتۆرام لە دەروونناسی ئەدەبی لە زانکۆی سۆران، فاکەلتی ئاداب، بەشی کوردی بە ناونیشانی ڕەنگدانەوەی نەستی گشتیی لە ڕۆمانەکانی کاکەمەم بۆتانیدا. خاوەنی سێ توێژینەوەی بڵاوکراوەم.

سەرچاوەکان

ئەو سەرچاوانەی بۆ ئەم توێژینەوەیە بەكار هاتوون:

-قورئانی پیرۆز.

- كتێبی پیرۆز

- خۆشناو، فەرهاد عەزیز خۆشناو،2013، ئەفراندن و مردن لە ئەفسانەی كوردیدا بە پێی ئاڤێستا و دەقە پەهلەوییەكان، لە بڵاوكراوەكانی ئەكادیمیای كوردی، چاپخانەی حاجی هاشم، هەولێر.

- سەراج، عەبدوڵڵا سەراج،2013، دۆنایدۆن یان بەدگۆڕان، بەڕێوەیەرایەتی چاپ و بڵاوكردنەوەی سلێمانی، سلێمانی.

- عوسمان، هەرێم عوسمان،2013، چەمكی مردن لە زمانی كوردیدا، لە بڵاوكراوەكانی ئەكادیمیای كوردی، چاپخانەی حاجی هاشم، هەولێر.

- كەریم، عەلی مستەفا كەریم،2013، جیهانبینیی ئایینی و میتافیزیكی لای گۆران، نامەی ماستەر، زانكۆی سلێمانی.

- كەریم، محەممەدی مەلاكەریم،2008، دووبابەت لەبارەی بیرو شیعری حاجی قادری كۆییەوە، دەزگای چاپ و بڵاوكردنەوەی ئاراس، چاپی دووەم، هەولێر.

- محەممەد، مەسعوود محەممەد،2010، حاجی قادری كۆیی، بەشی یەكەم، دەزگای چاپ و بڵاوكردنەوەی ئاراس، چاپی دووەم، هەولێر.

- محەممەد، مەسعوود محەممەد،2010، حاجی قادری كۆیی، بەشی دووەم، دەزگای چاپ و بڵاوكردنەوەی ئاراس، چاپی دووەم، هەولێر.

- محەممەد، مەسعوود محەممەد،2010، حاجی قادری كۆیی، بەشی سێیەم، دەزگای چاپ وبڵاوكردنەوەی ئاراس، چاپی دووەم، هەولێر.

-- میران و شارەزا، سەردار حەمید میران و كەریم مستەفا شارەزا،1390، دیوانی حاجی قادری كۆیی، انتشارات كردستان، سنندج.

- الرفاعێ، عبدالجبار الرفاعى،2019، الدين والظمأ الأنطولوجى، مركز الدراسات وفلسفة الدين، الطبعة الرابعة، بغداد.

- حنون، نائل حنون،2018، الحیاة والموت فی بلاد الرافدین القدیمة، بحث فی المعتقدات الدینییة والأساطیر القدیمة، دار الشؤون الثقافیة، الطبعة الثانیة، بغداد.

- شورون، جاك شورون،1984، الموت في الفكر الغربي، ت/ كامل يوسف، المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب، الكويت.

سەرچاوەی ئەلیكترۆنی:

- DailyVerses.net .