Semiotics And Hermeneutics in The Art of Painting and Contemporary Architecture Erbil Province as an Example

Main Article Content

Sirwan R. Ahmed

Abstract

This study focuses on semiotic and hermeneutics between Contemporary painting and architecture as an important aspect of how to read text, which is shown in the form Contemporary painting and architecture, through the changes that have taken place in contemporary thought، and then the direction of Contemporary painting and architecture. He did it in general to a wider range، and for example، the changes in the form of cubism took a new direction، resulting in the destruction of all real forms. This study consists of four parts، the first is the general framework, the research paper focuses on how semiotics and hermontics work within the circle of painting and architecture. Are they important in these two areas؟ The importance of research، and the purpose of research، is to show the semiotic and hermeneutics between Contemporary painting and architecture, and the boundary of research، as well as the definitions of the terms referred to in the text of this research، but the second part of the theoretical framework consists of three sections، the first part Interpretation of the contemporary semiotic image, the second The concept of semiotics in painting and contemporary architecture, the third is the concept of hermeneutics in painting and contemporary architecture, as well as the outline of the theoretical framework، and the third part is the research methodology developed in the society of research، research tools، and the decomposing of research samples. The fourth part is the Findings, conclusions, and the list of sources.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ahmed, S. R. . (2024) “Semiotics And Hermeneutics in The Art of Painting and Contemporary Architecture : Erbil Province as an Example”, Koya University Journal of Humanities and Social Sciences, 7(1), pp. 195-204. doi: 10.14500/kujhss.v7n1y2024.pp195-204.
Section
Articles
Author Biography

Sirwan R. Ahmed,  Department of  Plastic Art, Collage of Fine Art, University of Salahadin-Erbil, Kurdistan Region, Iraq

بكالوریوس وماسته‌ر له‌ زانكۆی به‌غدا، ئیستا مامۆستا له‌ زانكۆی سه‌لاحه‌دین، ئه‌و وانانه‌ی كه‌ وتومه‌ته‌وه‌، ڕوانگه‌، هێڵكاری، ڕه‌نگ، ئینگلیزیی، ئه‌كادیمیك دیبه‌ت، فیرنیچه‌ر دیزاین، فری هاند، پرۆژه‌، داڕشتن، هونه‌ری ژینگه‌یی، ته‌واوكه‌ری دیزاین، مێژووی هونه‌ری ئیسلامی، مێژووی ته‌لارسازی ئۆرپی، چێژی هونه‌ر، فه‌لسه‌فه‌.
قوتابی دكتۆراه له‌ زانكۆی سه‌لاحه‌دین.
له‌ سالی 2003 دامه‌زراووم.
له‌ زانكۆی تیشكی نێوده‌وڵه‌تی وانه‌ ده‌ڵێمه‌وه‌ له‌ به‌شی ته‌لارسازی ودیزاینی ناوه‌وه‌
له‌ زانكۆی جیهان له‌ به‌شی دیزاینی ناوه‌وه‌ وانه‌م گوتۆته‌وه‌

References

أحمد محمد صلاح الدين أحمد عوف، واخرون، السيميائية كمدخل لتحليل اللغة البصرية للعمارة قراءة سيميائية لمقبرة خيتى من مقابر بنى حسن بالمنيا، مجلة العمارة والفنون، العدد السابع عشر، 2012.

امبرتو ایكۆ، التأويل بين السيميائيات والتفكيكية، ترجمة: سعيد بنكراد، المركز الثقافي العربي، بيروت، ط1، 2000.

الان دونو، نظام التفاهة، ط1، ترجمة: مشاعل عبد العزيز الهاجري، دار سؤال للنشر، لينان – بيروت، 2020.

البستاني، بطرس، محيط المحيط، المجلد الثاني (ص -ي)، بدون تاريخ ولا دار نشر.

بلاسم محمد، الفن التشكيلي، قراءة سيميائية في أنساق الرسم، ط1، عمان-الاردن، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع، 2008.

بول ريكور، صراع التأويلات، دراسات هيرمينوطيقية، ط1، ترجمة: منذر العياشي، دار الكتاب الجديد المتحدة، بيروت-لبنان، 2005.

دانيال تشاندلر، معجم المصطلحات الاساسية في علم العلامات، ترجمة وتقديم: شاكر عبد الحميد، أكاديمية الفنون، وحدة الاصدارات، دراسات نقدية، 2000.

الرازي، محمد بن ابي بكر بن عبدالقادر، مختار الصحاح، دار الكتاب العربي، ب.ت، بيروت.

رنا فتحي الاومري، اللغة الهندسية المعمارية في قلعة أربيل، دراسة تحليلية للانظمة الهندسية للدور السكنية في قلعة اربيل، بحث منشور، مجلة السليمانية للعلوم الهندسية، المجلد:1، العدد: 1، 2014.

شبيب عيدان شبيب المدحتي، التنوع الأسلوبي في رسوم جماعة الأربعة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الفنون الجميلة / جامعة بابل، 2013.

عبد العزيز حمودة، المرايا المحدبة، من البنيوية الى التفكيك، عالم المعرفة الكويت، 1978.

عمارة ناصر، اللغة والتأويل، مقاربات في الهرمينوطيقا الغربية والتأويل العربي الإسلامي، ط 1، منشورات الاختلاف، الجزائر، 2007.

مجموعة نقاد، الاسطورة والرمز، مبادئ نقدية وتطبيقات، ترجمة: جبرا أبراهيم جبرا، درا حرية للطباعة، وزارة الاعلام، الجمهورية العراقية 1973.

محمد الشيخ، وزميله، مقاربات في الحداثة ومابعد-الحداثة، حوارات منتقاة من الفكر الالماني المعاصر، ط1، دار الطليعة للطباعة والنشر، لبنان-بيروت، 1996.

محمد شوقی الزین، الفینۆمینۆلۆجیا وفن التاویل، مجله‌ فكر ونقد، دار النشر المغربیه‌، عدد16، الدار البیضاء، 1999.

ممتاز حازم الديوجي، واخرون، الهوية المكانية لبيئة السكن في توجهات العمارة العراقية المعاصرة وانعكاسها على النتاج المعماري الأكاديمي، بحث منشور، الجامعة التكنولوجية، قسم الهندسة المعمارية، المجلد6، العدد19، العراق، 2010.

منال بن حميميد، النظرية النقدية المعاصرة والادب الرقمي، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة محمد بوضياف بالمسلية، كلية الآداب واللغات، 2018.

منذر عياشي، اللسانيات والدلالة، ط2، مركز الإنماء الحضاري للنشر، لبنان-بيروت، 2007.

Amirmasoud, Dabagh. the reflection of semiotics theories in the architectural reading of the contemporary mosques. Indian journal fundamental and applied life sciences, (2015).

Amirmasoud, Dabagh. the reflection of semiotics theories in the architectural reading of the contemporary mosques. Indian journal fundamental and applied life sciences, (2015).

Crowe, Norman: (Nature & The Idea Of A Man - Made World) The M.I.T. Press, Cambridge, Massachusetts, London, 1995.

Lock Firy- Philosopher a Dix huit and Paris Grasset. Paris. 1999.