The Impact of an Epic Theater in The Kurdish Theater Bertold Brecht as an Example
Main Article Content
Abstract
This research studies the theories of fiction theater by the famous German writer and director Bertolt Brecht. He could develop it as a type of drama theater, and it has become an independent school in the field worldwide. Also, many other directors have worked on this theory, and hundreds of studies have done in the theater institutions. There are many Ph.D. and master thesis regarding it. It also popular in Kurdistani and Arabic theater, and there are continuous works on it. In the Kurdish theater, it has popularity since the seventieth of the last century. That has made great impact on Kurdish participants. This is because, according to Brecht philosophy, the human rights and human tasks are in focus within fiction theater, which is an educational theater on the same time. In this type of theater odd phenomenon get concerned. There is not the fourth wall. In contrast, there is a direct contact between the actors and participants. This research consists of two main parts and some subordinates, conclusion and bibliography also included.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
بريخت، برتولد، بدون تاريخ، نظرية المسرح الملحمي، عالم المعرفة، بيروت، ص٢٣٠.
بنتلي، اريك، (١٩٧٥)، نظرية المسرح الحديث، ت. يوسف عبدالمسيح ثروت، بغداد، دار الشؤن الثقافة العامة.
حاجی، مهغدید،( ١٩٩٨)، یادی سهد ساڵهی (پرتۆڵد برێخت)، ههولێڕ، گۆڤاری رامان، ژماره (٢٢) ، ل ١٠٣.
حمداوي، جميل، (٢٠٠١)، الاخراج المسرحي، الشارقة، الهيئة العربية للمسرح، ص٦٠.
سالار، ئهحمهد، (١٩٩٩)، شانۆی سالار، ههولێر، چاپخانهی رۆشنبیری.
الشرقاوي، جلال، (٢٠٠٢)، الاسس في التمثيل وفن الاخراج المسرحي، القاهرة، مطابع الهيئة المصرية للكتاب، ص٢١٧.
صلحيه، نيهاد، (١٩٩٧)، تيارات المسرحية المعاصرة، القاهرة، الهيئة المصرية العامة للكتاب، ص١٦٥.
طاهر، زيلوان، (٢٠١٠)، الاتجاهات الاخراجية وأثرها في العرض المسرحي الكوردي، اربيل، رسالة ماجستير، جامعة صلاح الدين، ص١٤، ١٥.
كلوفين، فكتور، (١٩٧٢)، ترجمة. عزيز جواد، مجلة المسرح والسينما، عدد (٦)، ص٣٠.
محمد، محسن، (٢٠٠١)، مێژووی شانۆی كوردی، ههولێر، گۆڤاری رامان، ژماره (٥٨).
مسوخ، احمد، (٢٠٠٧)، اتجاهات في المسرح الاوروبي المعاصر، القاهرة، الهيئة المصرية العامة للكتاب، امة للكتاب، ص١٠٣.
ههوارامی، حهمه كهریم، (٢٠٠١)، درامای كوردی لهناو درامای جیهاندا، ههولێر، دهزگای چاپ وبڵاوكردنهوهی ئاراس.
الياس، ماري وقصاب، حنان، (١٩٩٧)، المعجم المسرحي، مكتبة لبنان ناشرون، بيروت، ص٤٥٨.