كاريگه‌ریى شانۆى داستانى له‌سه‌ر شانۆى كوردی پرتۆڵد برێخت به‌ نموونه‌

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Kaify A. Abdulqader
Zhilwan T. Bapir

پوختە

ئه‌م توێژینه‌وه‌یه‌، تیشكێك ده‌خاته‌ سه‌ر تیۆری شانۆی داستانی نوسه‌ر و ده‌رهێنه‌ری ئه‌ڵمانی (پرتۆڵد برێخت)، كه‌ وه‌ك شێوازێك له‌سه‌ر شانۆی دڕامی توانی ئه‌م شێوازه‌ شانۆییه‌ بهێنێته‌ نێو بزوتنه‌وه‌ی شانۆی نوێی جیهانیی و، ببێته‌ قوتابخانه‌یه‌كی سه‌ربه‌خۆ له‌بواری شانۆدا له‌ سه‌رانسه‌ری جیهاندا ده‌نگبداته‌وه‌، جیهانی شانۆی عه‌ره‌بیی و كوردستانیش بۆته‌ سه‌رچاوه‌یه‌كی گرنگ و، تاكو ئێستاش كاركردن له‌سه‌ر ئه‌م تیۆرییه‌ شانۆییه‌ به‌رده‌وامه‌، هه‌روه‌ها له‌ بزوتنه‌وه‌ی شانۆی كوردیدا، هه‌ر له‌ ساڵانی حه‌فتاكانی سه‌ده‌ی ڕابردو تاكو ئه‌مڕۆ، چه‌ندین ده‌رهێنه‌ری كورد كاریان له‌سه‌ر ئه‌م شێوازه‌ شانۆییه‌ كردووه‌و، ڕه‌نگدانه‌وه‌و كاریگه‌رییه‌كی زۆری له‌سه‌ر بینه‌ری كوردیی هه‌بووه، چونكه‌ له‌ فه‌لسه‌فه‌ی (برێخت)دا مرۆڤ و ئه‌رك و مافه‌كانی جێی بایه‌خ و گرنگیپێدانن له‌ شانۆی داستانیدا، كه‌ شانۆیه‌كی فێركارییه‌ و، چه‌مكی نامۆبون له‌م شێوازه‌ی شانۆدا جێی بایه‌خپێدانه‌، دیواری چواره‌م له‌م شێوا‌زەی شانۆدا لابردراوه‌و، په‌یوه‌ندییه‌كی ڕاسته‌وخۆ له‌نێوان نمایشكاران و بینه‌ردا دروستبووه‌‌. بۆ به‌رێوه‌چوونی لێكۆڵینه‌وه‌كه‌مان به‌شێوه‌یه‌كی زانستی سه‌ره‌تا چه‌ند پرسیارێكمان خسۆته‌ڕو، كه له‌‌دوتوێی توێژینه‌وه‌كه‌دا وه‌ڵام مانداونه‌ته‌وه‌، وه‌كو ئایا ئه‌و شێوازه‌ی شانۆی جیهانییه‌ له‌نێو شانۆی كوردیدا ڕه‌نگیداوه‌ته‌وه‌؟ ئایا ئه‌و ڕه‌نگدانه‌وه‌یه‌ ڕه‌گه‌ز وته‌كنیكه‌كانی شانۆی گرتۆته‌وه‌؟ ئه‌و ده‌رهێنه‌ر وكاره‌ هونه‌رییانه‌ی ئه‌و شێوازه‌ی تێدا به‌رجه‌سته‌بووه‌ كێن وچین؟ ئایا بارودۆخی كوردستان هۆكار وڕێخۆشكه‌ر بووه‌ بۆ ئه‌و شێوازه‌؟ هتد، توێژینه‌وه‌كه‌مان له‌ دوبه‌ش پێكهاتووه‌، هه‌ر به‌شه‌ش چه‌ند ته‌وه‌رێكی له‌خۆگرتووه‌، له‌گه‌ڵ ئه‌نجام وناوی سه‌رچاوه‌كانی توێژینه‌وه‌كه‌.    

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

چۆنییەتی بەکارهێنانی سەرچاوە
بەش
Articles
زانیاریی کەسیی نوسەر

Kaify A. Abdulqader, بەشى زمانى كوردى، فاكەڵتى پەروەردە، زانكۆى كۆيە، هەرێمى كوردستان، عێراق

كه‌یفی ئه‌حمه‌د عه‌بدولقادر، له‌ دایكبووی ١٩٧٠ كۆیه‌، مامۆستا له‌ زانكۆی كۆیه‌، به‌شی زمانی كوردی، پله‌ی زانستی (پرۆفیسۆری یاریده‌ده‌ر). له‌ ساڵی١٩٩٠ - ١٩٩١ شه‌هاده‌ی دبلۆمی له‌ په‌یمانگای مامۆستایانی هه‌ولێر وه‌رگرتووه‌، له‌ ساڵی ٢٠٠٧ – ٢٠٠٨ شهاده‌ی به‌كه‌لۆریۆسی له‌ به‌شی كوردی زانكۆی كۆیه‌ به‌ده‌ستهێناوه‌، له‌ ساڵی ٢٠١١ ماسته‌ری له‌ بواری ره‌خنه‌ی شانۆییدا وه‌رگرتووه‌، له‌ ساڵی ٢٠١٦ شه‌هاده‌ی دكتۆرای له‌سه‌ر ئه‌ده‌بی فۆلكلۆری به‌ده‌ستهێناوه‌، شه‌ش لێكۆڵیمه‌وه‌ی له‌سه‌ر شانۆ و رۆمان و داستان له‌ گۆڤاری زانكۆكانی (كۆیه‌، سه‌لاحه‌دین، راپه‌ڕین، كه‌ركوك) بڵاوكردوونه‌ته‌وه‌، سێ كتێبی له‌سه‌ر شانۆ بڵاوكردونه‌ته‌وه‌، چه‌ندین بابه‌ت و وتاری له‌ گۆڤاره‌كانی (رامان و كه‌كۆن و كه‌لتوری كورد، تیاتر، رۆژنامه‌كانی (كوردستانی نوێ، خه‌بات، هزر و هونه‌ر، سێبه‌ر و سیایه، چاودێر و ره‌خنه‌ی چاودێر و...هتد) بڵاوبوونه‌ته‌وه‌.‌ چه‌ند كتێب و لێكۆڵینه‌وه‌یه‌كی ئاماده‌ی چاپ و بڵاوكردنه‌وه‌ن.

 

Zhilwan T. Bapir, بەشى هونەرى سينەما و شانۆ، كۆليجى هونەرە جوانەكان، زانكۆى صلاح الدين- هەولێر، هەرێمى كوردستان، عێراق

ژيلوان طاهر باپير سالى ١٩٦٦ لەشارى هەولير لەدايك بووە. سالى ١٩٩٢ بروانامەى بەكالوريوسى وەرگرتووە لە زانكوى بەغداد/ كوليژى هونەرە جوانەكان – بەشى شانو – دەرهينان. ئەندامى دەستەى دامەزرينەرى پەيمانگاى هونەرە جوانەكانى هەوليرە. ئەندامى دەستەى دامەزرينەرى سەنديكاى هونەرمەندانى كوردستانە. سالى ٢٠١٠ برِوانامەى ماستەرى وەرگرتووە لە زانكوى سەلاحەدين / كوليژى هونەرە جوانەكان – لە بوارى دەرهينانى شانويی. سالى ٢٠١٧ بروانامەى دكتوراى وەرگرتووە لە زانكوى سەلاحەدين بەهاوكارى زانكوى ئوردنى لە بوارى تەكنيكى هونەرى لە سينەماو شانودا. ئيستا ماموستايە لە بەشى سينەماو شانو – كوليژى هونەرە جوانەكان / زانكوى سەلاحەدين – هەولير.

 

 

 

سەرچاوەکان

بريخت، برتولد، (١٩٨٦)، النظرية السياسية والممارسة الادبية، ترجمة. كامل يوسف حسين، بغداد، وزارة الثقافة والاعلام، دار الشؤن الثقافية العامة، ص٥١.

بريخت، برتولد، بدون تاريخ، نظرية المسرح الملحمي، عالم المعرفة، بيروت، ص٢٣٠.

بنتلي، اريك، (١٩٧٥)، نظرية المسرح الحديث، ت. يوسف عبدالمسيح ثروت، بغداد، دار الشؤن الثقافة العامة.

حاجی، مه‌غدید،( ١٩٩٨)، یادی سه‌د ساڵه‌ی (پرتۆڵد برێخت)، هه‌ولێڕ، گۆڤاری رامان، ژماره‌ (٢٢) ، ل ١٠٣.

حمداوي، جميل، (٢٠٠١)، الاخراج المسرحي، الشارقة، الهيئة العربية للمسرح، ص٦٠.

سالار، ئه‌حمه‌د، (١٩٩٩)، شانۆی سالار، هه‌ولێر، چاپخانه‌ی رۆشنبیری.

الشرقاوي، جلال، (٢٠٠٢)، الاسس في التمثيل وفن الاخراج المسرحي، القاهرة، مطابع الهيئة المصرية للكتاب، ص٢١٧.

صلحيه، نيهاد، (١٩٩٧)، تيارات المسرحية المعاصرة، القاهرة، الهيئة المصرية العامة للكتاب، ص١٦٥.

طاهر، زيلوان، (٢٠١٠)، الاتجاهات الاخراجية وأثرها في العرض المسرحي الكوردي، اربيل، رسالة ماجستير، جامعة صلاح الدين، ص١٤، ١٥.

كلوفين، فكتور، (١٩٧٢)، ترجمة. عزيز جواد، مجلة المسرح والسينما، عدد (٦)، ص٣٠.

محمد، محسن، (٢٠٠١)، مێژووی شانۆی كوردی، هه‌ولێر، گۆڤاری رامان، ژماره‌ (٥٨).

مسوخ، احمد، (٢٠٠٧)، اتجاهات في المسرح الاوروبي المعاصر، القاهرة، الهيئة المصرية العامة للكتاب، امة للكتاب، ص١٠٣.

هه‌وارامی، حه‌مه‌ كه‌ریم، (٢٠٠١)، درامای كوردی له‌ناو درامای جیهاندا، هه‌ولێر، ده‌زگای چاپ وبڵاوكردنه‌وه‌ی ئاراس.

الياس، ماري وقصاب، حنان، (١٩٩٧)، المعجم المسرحي، مكتبة لبنان ناشرون، بيروت، ص٤٥٨.