Aesthetics of Incongruity in Masood Mohammed's Style A book of I'adat Altawazun ila Mizan Mukhtal as a model
Main Article Content
Abstract
This study deals with an important technical aspect in Massoud Mohammed's book (I'adat Altawazun ila Mizan Mukhtal). This technical aspect is represented by the phenomenon of oxymoron (Almunafra) whose artistic manifestations, semantic effectiveness and aesthetic dimensions are invested by the writer to structure his language in a way that provides indicative meaning and potential expressiveness which are capable of reflecting his innovative vision and expressing his emotional states. His text tends to achieve his identity through a deviation from popular discourse and exalt the traditional expressions. The artistic manifestations are represented through the use of oxymoron in the genitive case construction, the adjective phrase (modifier and modified), and the predicate and the assignee construction. The writer is keen to generate neologisms for his vocabulary through creating distinct formations from its predecessors via discord between the adjective and its head noun. Despite its scarcity, the use of oxymoron between the predicate and the assignee construction aims to renew familiar grammatical functions and achieve a high degree of semantic evolution and adding to the text a semantic creativity that flows from a spacing between its elements or through the absence of harmony between them.
Downloads
Article Details
References
ابن منظور، محمد بن مكرم، (٢٠٠٣)، لسان العرب، دار الحديث، القاهرة، مصر.
أبو ديب، كمال، (١٩٨٧)، في الشعرية، ط١، مؤسسة الأبحاث، بيروت.
الآلوسي، محمود شكري، د.ت، بلوغ الارب في معرفة أحوال العرب، مطبعة دار السلام، بغداد.
بني، صلاح خضر، (٢٠١٢)، مادة نفر ومرادفاتها في المعجمات العربية، مجلة كلية التربية الأساس، العدد السادس والسبعون. العراق.
الجاحظ، أبو عثمان عمور بن بحر الجاحظ، د.ت، البيان والتبيين، تحقيق عبد السلام هارون، دار الجيل، بيروت، ط٥.
جميات، منى، (٢٠١٤)، أثر الانزياح في تشكيل قصيدة التفعيلة عند أحمد مطر مقاربة أسلوبية في قصيدة أنا ارهابي، مجلة اشكالات، معهد الآداب واللغات بالمركز الجامعي لتامنغست، الجزائر.
الجوهري، اسماعيل بن حمّاد، (١٩٩٠)، الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية، تحقيق، أحمد عبد الغفور عطّار، ط٤، دار العلم للملايين بيروت، لبنان.
حاوي، ايليا، (١٩٧١)، فن الهجاء وتطوره عند العرب، دار الثقافة، بيروت.
حسين، محمد، د.ت، الهجاء والهجاؤون في الجاهلية، ط٢، دار النهضة العربية، بيروت.
خفاجي، محمد عبد المنعم، (١٩٥٨)، الحياة الأدبية في العصر الجاهلي، دار المطبعة المحمدية، القاهرة.
درويش، محمد حسين، (١٩٧١)، تأريخ الأدب العربي في الجاهلية وصدر الاسلام، مكتبات الكليات الأزهرية، القاهرة.
الرواشدة، سامح، (١٩٩٩)، فضاءات الشعرية، دراسة نقدية في ديوان أمل دنقل، ط١، المركز القومي للنشر، اربد – الأردن.
الزبيدي، محمد مرتضى الحسيني، (١٩٧٤)، ـتاج العروس من جواهر القاموس، مجموعة من المحققين، مطبعة حكومة الكويت.
السهيلي، عبد الرحمن بن عبد الله السهيلي، (١٩٩٧)، الروض الأنف في تفسير السيرة النبوية لابن هشام، تحقيق، مجدي منصور الشورى، دار الكتب العلمية، بيروت.
سيدا، عبد الباسط، (٢٠١٢)، مسعود محمد، همّ قومي وأصالة فكرية.
الضمور، عماد، (٢٠٠٩)، مرايا النص، مطبعة السفير، عمان-الأردن.
عطية، محمد هاشم، (١٩٩٧)، الأدب العربي وتأريخه في العصر الجاهلي، دار الفكر العربي، القاهرة.
العلوي، يحيى بن حمزة، (١٩١٤)، الطراز المتضمن لأسرار البلاغة وعلوم حقائق الإعجاز، مطبعة المقتطف، مصر.
الغذامي، عبد الله، (٢٠٠٦)، الخطيئة والتكفير من البنيوية إلى التشريحية_ نظرية وتطبيق، المركز الثقافي العربي، طبعة الهيئة العامة لقصور الثقافة، القاهرة، مصر.
الفراهيدي، الخليل بن أحمد، (١٩٨٦) العين، مهدي المخزومي وابراهيم السامرائي، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد.
الفيروز آبادي، مجد الدين محمد بن يعقوب، (٢٠٠٣)، القاموس المحيط، إعداد وتقديم، محمد عبد الرحمن المرعشلي، ط٢، دار إحياء التراث العربي، بيروت، لبنان.
القلقشندي، أحمد بن علي، (١٩٨٧)، صبح الأعشى في صناعة الانشا، تحقيق، محمد حسين شمس الدين، دار الكتب العلمية، بيروت.
كوهين، جان، (١٩٨٦)، بنية اللغة الشعرية، ترجمة، محمد الولي ومحمد العمري، ط١، دار توبقال، الدار البيضاء، المغرب.
مجموعة مؤلفين، (٢٠١٨)، المؤتمر الثاني لمشاهير مدينة كويه المؤتمر الدولي في الذكرى الخامسة عشرة لوفاة الأديب والفيلسوف والمفكر الكوردي مسعود محمد/المجلد الثالث، ط١، مطبعة روژهلات اقليم كوردستان أربيل.
المحتسب، عبد المجيد، (١٩٧٢)، نقائض جرير والأخطل، دار الفكر دمشق.
محمد، زكي نجيب، (١٩٥٨)، نحو فلسفة علمية، ط١، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة.
محمد، زكي نجيب، (١٩٩٢)، حصاد السنين، ط١، دار الشروق، القاهرة.
محمد، مسعود، (١٩٧٧)، اعادة التوازن الی میزان مختل - المجمع العلمي الکردي، بغداد.
محمد، مسعود، (٢٠٠٢)، (١٩٩٢)، رحلة حياتي، ترجمة، عبد الله محمد صالح، السويد.
المزروعي، فاطمة حمد، (٢٠٠٩)، المنافرات في أدب قبل الاسلام، ط١، هيئة أبو ظبي للثقافة والتراث، الامارات العربية المتحدة.
المصري، ابن نباتة جمال الدين، (١٩٨٦)، سرح العيون في شرح رسالة ابن زيدون، تحقيق، محمد أبو الفضل ابراهيم، منشورات المكتبة العصرية، بيروت.
التآخي، (٢٠١٥)، مسعود محمد رسول الكُرد للإنسانية ، وراثة العلم ومرونة العقل ومكابدات السياسي، صحيفة التآخي، [online] العدد ٦٩١٤، ص.٨، http://altaakhipress.com/pdf/2015/6/2015-6-15_13.pdf. [Accessed 4 Mar. 2019].
الجاف، حسين، (٢٠١٧)، الذكرى الخامسة عشرة لرحيل المفكر الكردي مسعود محمد، صحيفة الزمان، [online] السنة ١٩العدد ٥٦٩٧، ص. ١١، Available at: http://azzaman-iraq.com/vrsfls/cntnt/file/5298.pdf [Accessed 4 Apr. 2017].
نديم، عبد الحكيم، (٢٠٠٣)، في ذكرى رحيل المفكر مسعود محمد ذلك الجبل الكردي الشامخ، موقع الحوار المتمدن، العدد ٤٨١[Onlin] http://www.ahewar.org/debat/show.art.asp?aid=7197 [Accessed 29 May. 2019].