Romanticism in Abdul Razaq Bimar’s Poetry

Main Article Content

Shaida B. Abdullah
Othman H. Dashty

Abstract

Poetry has a great role among developed nations. Poetry has a task to raise awareness. Abdul Razaq Bimar as a successful poet had thought about his nation and tried to take the guidance role. He focused on Kurdish poetry and literature and he attempted to develop them. So, romanticism was his choice. However, Bimar’s works have not been studied. Therefore, the research is dedicated to studying Bimar’s poetry. This research consists of two parts; the first part is dedicated to defining romanticism as a literary movement and the influence of romanticism in Kurdish literature. While the second part is dedicated to discussing Bimar’s poetry. The research shows that Bimar was familiar with romanticism and this has been reflected in his poetry.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
عبد الله ش. ب. and دەشتى ع. ح. (2021) “Romanticism in Abdul Razaq Bimar’s Poetry”, Koya University Journal of Humanities and Social Sciences, 4(2). Available at: https://jhss.koyauniversity.org/index.php/jhss/article/view/303 (Accessed: 22January2022).
Section
Articles

References

بیمار، عه‌بدولڕه‌زاق، ١٩٨١، دیوانی بنه‌وشه‌كان، بغداد: دار الحریة للطباعة.

بیمار، عه‌بدولڕه‌زاق، ١٩٨٤، كانیله‌ و خۆشه‌ویستی، بغداد: دار الحریة للطباعة.

بیمار، عه‌بدولڕه‌زاق، ٢٠٠٠، ناوچه‌وان، به‌غدا.

بیمار، عه‌بدولڕه‌زاق، ٢٠٠٦، ڕۆژانێك بوو، به‌غداد: مطبعة ایلاف.

پیرباڵ، فه‌رهاد، ٢٠٠٥، شیعری نوێی كوردی(١٨٩٨- ١٩٥٨)، هه‌ولێر: ده‌زگای كوردستان.

پیرباڵ، فه‌رهاد، ٢٠٠٦، ڕێبازه‌ ئه‌ده‌بییه‌كان، هه‌ولێر: چاپخانه‌ی مناره‌.

حوسێن، هیمداد ،٢٠٠٧، ڕێبازه‌ ئه‌ده‌بییه‌كان، هه‌ولێر: چاپی١، چاپخانه‌ی ئاراس.

ساڵح، ئاواره‌ كه‌مال،٢٠١٢، ڕه‌خنه‌ی كۆمه‌ڵایه‌تی و پراكتیزه‌كردنی له‌ شیعره‌كانی گۆراندا، هه‌ولێر: چاپخانه‌ی حاجی هاشم.

سه‌جادی، به‌ختیار و مه‌حمودى، محه‌مه‌د ، ٢٠٠٤، فه‌رهه‌نگی شیكارانه‌ی زاراوه‌ی ئه‌ده‌بی، هه‌ولێر: چاپخانه‌ی وه‌زاره‌تی په‌روه‌رده‌.

شه‌جیعی، ره‌زا، ٢٠٠٣، ڕۆمانسیزم...واقیع خوازی...ره‌مز...چه‌ند یاداشتێك له ‌سه‌ر ئه‌ده‌بی عه‌ره‌بی، هه‌ولێر: گۆڤاری كاروان، ژماره ‌(١٧٤-١٧٥)، چایخانه‌ی ده‌زگای ڕۆشنبیری و بڵاوكراوه‌ی كوردی.

الطاهر، علی جواد،١٩٩٣، الخلاصة في مذاهب الادب العربي، بغداد: منشورات دار الجاحظ.

فه‌تاح، ڕزگار عومه‌ر، ٢٠٠٨، ڕۆمانسیزم له‌ شیعری (هێمن و محه‌مه‌د نوری) دا، كۆیه‌: ماسته‌ر، كۆلێژی زمان، زانكۆی كۆیه‌.

گه‌ردی، عه‌زیز، ١٩٧٤، ئه‌ده‌ب و ڕه‌خنه‌، به‌غدا: چاپخانه‌ی الحوادث.

مبارك، محمد رضا، ١٩٩٣، اللغة‌ الشعرية‌ في الخطاب النقد العربي، بغداد: مطبعة‌ وزاره‌ الثقافة.

محه‌مه‌د، ڕێزان محه‌مه‌د غه‌فور، ٢٠٠٥، ڕێبازی رۆمانسیزم له‌شیعری كوردیدا له‌ (١٩١٨-١٩٤٥)، هه‌ولێر: ماسته‌ر، كۆلێژی په‌روه‌رده‌، زانكۆی سڵاحەددين.

مه‌زهه‌ر، كه‌مال، ١٩٧٤، كوردستان له‌ ساڵه‌كانی شه‌ری یه‌كه‌می جیهانی، به‌غدا: گۆڤاری كۆڕی زانیاری كورد.

هلال، محمد غنیمی،١٩٨١، الرومانتیكیة‌، بیروت: ط٦، دار العودة.

ئه‌مین، عبدالقادر محمد، ٢٠٠٠، وێنه‌ی شیعری له‌ ڕیبازی ڕۆمانسی كوردیدا، سلێمانی: ماسته‌ر، زانكۆی سلێمانی.