غهنیمه له نێوان كهلتوری میللی عهرهب و ئایینی ئیسلامدا
محتوى المقالة الرئيسي
الملخص
كهلتور و داب و نهریتی كۆمهلایهتی ههر كۆمهڵگایهك، كاریگهری ههیه لهسهر دیاریكردنی باوهڕ و كهلتوری ئهو ئایینهی لهو كۆمهڵگایهدا سهرههڵدهدات، بهتایبهتی له كۆمهڵگا خێڵهكییهكان، چونكه كۆمهڵگای خێڵهكی پهیوهسته به كهلتور و نهریتی پێشینانی. لهو تێڕوانینهوه، كاتێك ئایینی ئیسلام له كۆمهڵگای عهرهبی خێڵهكی سهریههڵدا، بووه ههڵگری بهشێكی زۆر له ڕهگهز و بهها كۆمهلایهتییهكانی پێشینه، له ناویاندا غهنیمه وهك نمونهیهك وهرگیراوه، لهو توێژینهوهیهدا چۆنییهتی پهڕینهوهی ئهو دیاردهیه له كهلتوری میللی كۆمهلایهتییهوه بۆ ناو باوهڕی ئاینی تاووتێكراوه.
ئامانجی سهرهكی ئهو توێژینهوهیه، دۆزینهوهی چۆنییهتی فۆرمهلهبوونی كهلتوری غهنیمهیه، وهك هۆكارێكی سهرهكی بۆ موسولمانبونی عهرهبهكان بهشێوهیهكی بهرفراوان، بێجگه لهوهی لێهاتویی كهسایهتی پهیامبهر خراوهتهڕو له شێوازی مامهلهكردن لهگهڵ دیاردهی غهنیمه و بهكارهێنانی وهك هۆكارێكی بههێز بۆ سهرخستنی بانگهوازهكهی. مهبهستی سهرهكیش سهلماندنى دروستى و نادروستى ئاكار و ڕهفتارى تاكه بهشدارهكانى ڕوداوهكان نييه، بهڵكو دۆزينهوهى ئهو ههسته يان ئهو هێزهى پاڵنهرهكانى ئهو ڕوداوهى دروستكردووه، يان مهبهستى سهرهكيمان ئهو پالنهره دهرونييانهيه كه ئهو كهلتورهى له سهردهمێك گواستووهتهوه بۆ سهردهمى دواى خۆى و له بههايهكى كۆمهلايهتييهوه گۆڕيويهتى بۆ بههايهكى ئهخلاقى ئايينى. ههولیشدراوه لهو كارهدا ههردوو بواری كۆمهلناسی و مێژوو تێكهڵ بكرێت، تا بتوانرێت ڕۆڵی كایه كۆمهڵایهتییهكان ههڵبسهنگێندرێت له دیاریكردنی بنهمای ئهو ئایینهی لهو كۆمهڵگایهدا سهرههڵدهدات، بۆیه پهيوهندييهكانى نێوان كهلتورى كۆمهڵگا و ئايين ڕونكراوهتهوه، ئاستى پابهندبونى كۆمهڵگا بهههريهك لهم دوانه خراوهتهڕو. ههروهها باسمان له كاريگهریى يادهوهریى عهرهبهكان كردووه بهسهر ئايينى ئيسلام و غهنیمهمان كردوهته نمونهى ئهو نهريتهى، كه له سهردهمى ئيسلام بوهته كهلتورێكى ئايينى و بهردهوامی پێدراوه.
التنزيلات
تفاصيل المقالة
هذا العمل مرخص بموجب Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
المراجع
القران الكريم
أبوزيد، نصر حامد (1994)، نقد الخطاب الديني، القاهرة، مصر العربية سينا للنشر،.
ابن الاثير (1987)، الكامل في التاريخ، تحقيق: ابي الفداء عبدالله القاضي، بيروت، دار الكتب العلمية.
اركون، محمد (1996)، التاريخية الفكر العربي الاسلامي، ترجمة: هاشم صالح، بيروت، المركز الثقافي العربي.
الازرقي (2003)، اخبار مكة وما جاء فيها الاثار، تحقيق: عبدالملك بن عبدالله، مكة المكرمة، مكتبة الاسدي للنشر والتوزيع.
جاد المولى بك، محمد احمد (1988)، ايام العرب في الجاهلية، صيدا، بيروت، منشورات المكتبة العصرية.
حتي، فلیب (1951)، تاریخ العرب (مطول)، دار الكشاف للنشر والطباعة.
ابی الحديد (1404الهجری)، شرح نهج البلاغة، تحقيق: محمد ابوالفضل ابراهيم، قم، ايران، منشورات مكتبة اية الله العضمى المرعشي النجفي.
ابن حزم (1948)، جمهرة انساب العرب، تحقيق: ا. ليفي بروڤنسال، مصر، دار المعارف.
الحلبي (1932)، انسان العيون في سيرة الامين المأمون المعروفة بالسيرة الحلبية، بهامشها، السيد احمد الزيى المشهور بدحلان، مصر، مطبعة الازهرية.
حنفي، حسن (1992)، التراث والتجديد، بيروت، مؤسسة الجامعية للدراسات والنشر.
ابن خلدون (2013)، مقدمة ابن خلدون، تحقيق: سعيد محمود عقيل، بيروت، دار الجيل.
الرصافي، معروف (2003)، كتاب الشخصية المحمدية أو حل اللغز المقدس، منشورات الجمل.
الزمخشري (2009)، تفسير الكشاف عن حقائق التنزيل وعيون الاقاويل في وجوه التأويل، تحقيق: خليل مأمون شيحا، بيروت، دار المعرفة.
سالم، السيد عبدالعزيز (1988)، تاريخ العرب في عصر الجاهلية ، الاسكندرية، مصر، مؤسسة شباب الجامعة.
ابن سعد (2001)، كتاب الطبقات الكبير، تحقيق: علي محمد عمر، القاهرة، مكتبة الخانجي.
السمهودي (2001)، وفاء الوفا باخبار دار المصطفى، تحقيق: قاسم السامرائي، مؤسسة الفرقان للتراث الاسلامي، فرع موسوعة مكة المكرمة والمدينة المنورة.
السواح، فراس (2002)، دين الانسان بحث في ماهية الدين و منشأ الدافع الديني، سورية، دار علاءالدين.
الشريف، احمد ابراهيم (1985)، مكة والمدينة في الجاهلية وعهد الرسول، القاهرة، دار الفكر العربي.
الشهرستاني (1425الهجری)، نهاية الإقدام في علم الكلام، تحقيق: أحمد فريد المزيدي، بيروت، دار الكتب العلمية.
الطبري (1967)، تاريخ الرسل والملوك، تحقيق: محمد ابو الفضل ابراهيم، مصر، دار المعارف.
عبيدي (1972)، التذكرة السعدية في الاشعار العربية، حقق: عبدالله الجبوري، بغداد، مكتبة الاهلية.
علي، جواد (1993)، المفصل في تاريخ العرب قبل الاسلام، بغداد، العراق، جامعة بغداد.
فيصل، شكري (1973)، المجتمعات الاسلامية في القرن الاول، بيروت، دار العلم للملايين.
القرطبي (2003)، الجامع لأحكام القرآن، تحقيق: هشام سمير البخاري، الرياض، المملكة العربية السعودية، دار عالم الكتب.
قهرهداغى، ئومێد (2012)، كێشهكانى هزرى ئايينى، سلێمانى، ئهكاديمياى هۆشيارى و پێگهياندنى كاديران.
ابن كثير (1976)، السيرة النبوية، تحقيق: مصطفى عبدالواحد، بيروت، لبنان، دار المعرفة للطباعة والنشر.
كوش، دنيس (2007)، مفهوم الثقافة في العلوم الاجتماع، ترجمة: منير السعيداني، بيروت، مركز دراسات الوحدة العربية.
لێژێ، دانيال هيرڤيۆ (2008)، ئايين چييه؟، وهرگێڕانى: عادل باخهوان، سلێمانى، دهزگاى چاپ و پهخشى سهردهم.
مجموعة من الكتاب (1997)، نظرية الثقافة، ترجمة: علي سيد الصاوي، عالم المعرفة (223)، كويت، المجلس الوطني للثقافة والفنون والادب.
مروة، حسين (2002)، النزعات المادية في الفلسفة الاسلامية، بيروت، لبنان، دار فارابي.
الملاح، هاشم يحيى (1991)، الوسيط في السيرة النبوية والخلافة الراشدة، الموصل، مطبعة جامعة الموصل.
الملاح، هاشم يحيى (2012)، مێژووى عهرهبى پێش ئيسلام، وهرگێڕانى: هۆشيار عبدالله سهنگاوى، ههوڵێر، چاپخانهى ڕۆژههلات.
نادر، سعيد مولود (2018)، پيرۆزكردنى شێخانى سۆفى، گۆڤارى زانكۆى كۆيه بۆ زانسته مرۆيى و كۆمهڵايهتييهكان، بهرگى (1)، ژماره (1).
نادر، سعيد مهولود (2015)، يادهوهرى ئێزيدييهكان له نێوان سهدهكانى (6-8ك)، گۆڤارى ئهكاديميانى كوردستان، بهشى (B)، ژماره (5).
ابن هشام (1990)، السيرة النبوية لابن هشام، تحقيق: عمر عبدالسلام التدمري، بيروت، دار الكتاب العربي.
واقدي (1984)، كتاب المغازي، تحقيق: د. مارسدن جونس، بيروت، عالم الكتب.
الوردي، علي (1995)، وعاظ السلاطين، بيروت، لبنان، دار كوفان للنشر.
الوردي، علي (2009)، دراسة في طبيعة المجتمع العراقي، بيروت، مكتبة دجلة والفرات.
ئيسماعيل، ڕێبين رهسول (2004)، ئهنترۆپۆلۆژيا لێكۆلينهوهى تيۆرى، ههوڵێر، دهزگاى چاپ و پهخشى ڕێبين.