مەسیحییەت لەسەردەمی کۆنستەنتیندا (٣١٢-٣٣٧ز) لە دانپێدانانەوە بۆ دابەش بوون توێژینەوەیەکی مێژوویی ئایینییە
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
پوختە
دانپێدانان بهئایینی مهسیحی لهئیمپڕاتۆریای ڕۆمانی لهسهدهی چوارهمی زایینیدا سهرهتایهكی نوێی لهمێژوی ئهم ئیمپڕاتۆریایهدا هێنایه كایهوه، چونكه یهكێك لهو سیما شارستانییه گرنگانهی كۆمهڵگا و دهوڵهت و سهردهمێك پێی دهناسرێنهوه ئایینه، كه بهشێكی گرنگه له كهلتوری كۆمهڵگاكاندا، ههرچهنده نزیكهی سێ سهدهبو ئایینی مهسیحی له بڵاوبونهوهدا بو له ئیمپڕاتۆریاكهدا، ئیمپڕاتۆرهكان لهماوهی ئهو سێ سهدهیهدا بهههمو توانایانهوهههوڵی ڕێگریكردن و بنبڕكردنی ئهم ئایینهیان دهدا، بهڵام لهسهرهتاكانی سهدهی چوارهمدا بووه دیفاكتێكی بهرچاو، ئهوهبو لهزۆربهی ناوچهكانی ئیمپڕاتۆریادا لایهنگری زۆری پهیداكرد و بهتایبهت لهناوچه دورهدهستهكانی ئیمپڕاتۆریادا، بۆیه ئهم بابهته بوه بهشێك لهسیاسهتی داهاتوی ئیمپڕاتۆریا، ئهوهبو ئیمپڕاتۆر كۆنستهنتین (312-337ز) له دوای ڕێپێدانی به پهیڕهوكردنی له مهڕسومی میلان له313ز دا، دواتر كاری لهسهر ئهوه دهكرد كه وهك پهیڕهوی دهوڵهت بهكاری بهێنێت و ئامانجه سیاسییهكانی لهتهكدا بگهیهنێته ئهنجام، كه ئیمپڕاتۆریایهكی یهكگرتو، لهلایهن یهك ئیمپڕاتۆرهوه بهڕێوهببرێت. ههرچهنده ئامانجی سهرهكیی كۆنستهنتین ئهوهبو، بهڵام زۆری پێنهچو ههر لهسهردهمی ئیمپڕاتۆردا وهك ههر ئایدۆلۆجیایهكی تر، ئایینی مهسیحی كهوته بهر دابهشبون و ڕاڤهكردن لهلایهن خودی پیاوانی ئایینی، ههرچهندهتێڕوانینهجیاوازهكان پتر لهلێكدانهوهی سروشتی كهسیی عیسا دهخولانهوه، بهڵام چهند ئایینزایهكی جیاوازی لێكهوتهوه، كه بهناوی ڕاڤهكارانییهوه ناونران، وهك ئاریۆسی و ئهسناسیۆسی و نهستوری، ئهوهش ئهنجامهكهی پێچهوانهكردهوه، بهوهی كه بووه سهرچاوهیهكی دابهشبونی هزری و كۆمهڵایهتی و دواتر سیاسی لهناو ئیمپڕاتۆریاكهدا، كه سهرهڕای بهستنی كۆڕبهنده جیاجیاكان نهیانتوانی بهر لهو دابهشبونانه بگرن و كڵێسهكانی خۆرههڵات و خۆرئاوا بهرهو لهیهكترترازان ههنگاویان نا و ئیمپڕاتۆرهكانیش بۆ بهرژهوهندی یان بۆ ڕاگرتنی بارودۆخهكان پشتگیری ئهم یان ئهو ئایینزایان دهكرد.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
سەرچاوەکان
أبرص، الأب ميشال و أنطوان، عرب. (١٩٩٧). المجمع المسكوني الاول(نيقيا الاول ٣٢٥ز). بيروت: البوليسية.
ابن~قرناس. (٢٠٠٩). ،مسيحية بولس وقسطنطين. بيروت: منشورات جمل.
اسطفيان، نجيب. (٢٠١١). صراعات الكنيسة وسقوط القسطنطينية. دمشق: دار التكوين.
ألارو، عبدالرزاق عبدالمجيد. (٢٠٠٧). مصادر النصرانية(دراسة ونقدا). رياض: دار التوحيد للنشر.
أوروسيوس. (١٩٨٢). تاريخ العالم. (تر.عبدالرحمن بدوي) بيروت: المؤسسة العربية للدراسات والنشر.
ايسيذورس. (د ت). الخريدة النفيسة في تاريخ الكنيسة. د م.
البابا شنودة~الثالث. (١٩٩١). طبيعة المسيح. القاهرە: الأنبارويس الأويس الأوفست.
البرموسي. (١٨٩٧). حسن السلوك في تاريخ البطاريكة والملوك. د م.
بينز، نورمان. (١٩٥٠). الامبراطوریة البیزنطیة. (تر.حسین مؤنس و محمود یوسف زاید) القاهرة: مطبعة لجنة التألیف و الترجمة و النشر.
تشینسكی، یان دوبرا. (٢٠٠٧). أوروبا والمسیحیة(الألفية الاولى) (المجلد ١). (تر. كبرو لحدو) دمشق: دار الكلمة للنشر والتوزيع.
توفيق، عمر كمال. (١٩٦٧). تاريخ الامبراطورية البيزنطية. الاسكندريە: دار المعارف.
حامد، اسماعيل. (٢٠١٤). تأريخ المسيحية منذ ميلاد المسيح الى الفتح العربي لمصر. الطيبة: دار الطيبة.
الخضري، حنا جرجيس. (١٩٨١). تاريخ فكر المسيحي(يسوع المسيح عبر الاجيال) (المجلد ٤). القاهرة: دار الثقافة.
ربیع، حسنین محمد. (١٩٨٣). دراسات فی تأریخ الدولة البیزنطیه. القاهرە: دار النهضه العربیة.
رزق، علاء طه. (٢٠١٤). قضايا من تاريخ العصور الوسطى. الجيزة: دارالعين.
رستم، اسد. (١٩٨٨). كنيسة المدينة الله انطاكية العظمى (المجلد ١). بيروت: المكتبة البوليسية.
رستم، سعد. (٢٠٠٥). الفرق والمذاهب المسيحية منذ الضهور الاسلام حتى اليوم. دمشق: الاوائل.
سلطان، سلطان عبدالحميد. (١٩٩٠). المجامع النصرانية ودورها في تحريف المسيحية. القاهرة: مطبعة الأمانة.
الشامي، فاطمة قدورة. (٢٠٠٢). الحضارة البيزنطية. بيروت: دار النهضة العربية.
صبرة، عفاف سید. (٢٠١٢). تأریخ الدولة البیزنطیة. ،عمان: دار المسیرة.
عبدالحمید، رأفت. (١٩٧٤). الدولة والكنیسه (المجلد ١). دمشق: دار القلم للطباعة والنشر.
عمران، محمود سعيد. (١٩٨٦). معالم تأريخ أوروبا في العصور الوسطى. بيروت: دار النهضة العربية.
فرج، وسام عبدالعزیز. (١٩٨٥). دراسات فی التأریخ و الحضارة الامبراطوریة البیزنطة. الاسكندريە: دار المعرفة .
فرح، نعيم. (٢٠١٢). تأریخ بیزنطیة السیاسی. دمشق: جامعة دمشق.
كانتور، نورمان ف. (٢٠٠٩). تأریخ الوسيط(قصة الحضارة البداية والنهاية. (تر.قاسم عبدة قاسم) مصر: دار العين.
الكيلاني، جمال الدين فالح. (٢٠١١). تأريخ أوروبا في العصور الوسطى. القاهرة: مكتبة المصطفى للدراسات والنشر.
المغربي، محمد عبدالشافي. (٢٠٠٤). العصور الوسطى الاوروبية(رؤية في المصادر والنصوص التاريخية وعمليات التعليق والترجمة. الاسكندريە: دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر .
المنصوري، حسين. (٢٠١١). مجمع نيقية المجمع المسكوني الاول. د م ط: اصدارات الامام المهدي.
مؤلف~مجهول. (٢٠٠٨). تأریخ ملوك القسطنطينية. (تر.طارق منصور) الجيزة: مصر العربیة للنشر والتوزیع.
هلستر، س.ورن. (١٩٨٨). أوروبا فی العصور الوسطى. (تر.محمد فتحى الشاعر) مصر: مكتبة الأنجلو مصرية.
ويتلر، ج. (٢٠١٠). الهرطقة في المسيحية(تأريخ البدع والفرق الدينية المسيحية. (تر.جمال سالم) بيروت: دار التنوير.
اليعقوبي،احمد بن ابي يعقوب بن جعفر بن وهب ابن واضح (٢٠١٠)، تاريخ اليعقوبي (المجلد١). (تح.عبدالامير مهنا) بيروت: شركة الاعلمي للمطبوعات.
يوسابيوس القيصري. (١٩٧٩). تأریخ الكنیسة. (تر.مرقس داود) القاهرة.
اليوسف، عبدالقادر أحمد. (١٩٦٧). العصور الوسطى الأوربية ٤٧٦-١٥٠٠. بيروت: مكتبة العصرية.
Bright, William M.A . (1860)History of The Church From Edict of Milan to the council of Chalcedon 451 AD, London: J.H. and Jas. Parker .
Burckhardt, Jacob. (1983)The Age of The Constantine The Great, California: University of California Press.
Clarq , Victor Cyril De . (1954), Ossius of Corva(A contribution of The Constantine Period), Washington: Catholic University of America press.
Downey, Glanville.(1961) A History of Antioch in Syria(From Seleucus to The Arab conquest), Turkey: Princeton university press .
Eadie, J.W . (1971)The Conversion of Constantine, New York: Holt Rain Hart and Winston.
Evagrius, Scholasticus.(2000), The Ecclesiastical History of Evagrius, Liverpool: Liverpool University Press, Tr. Michael Whitby.
Hobbs, Lauren M.(2014), The Religion of Constantine I, Ottawa: University of Ottawa.
Jones, A.H.M . (1972)Constantine and the conversion of Europe, London: Penguin.
Lactantius. ( 1871), The Works of Lactantius, London: Morrison and Gibb Limited, Tr. William Fletcher.